Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

IV. Symbolismus, impresionismus, kritický realismus v poezii, naturalismus, dekadence

 Impresionismus:
• proměnlivost, zachycuje okamžik přechodu jednoho okamžiku do druhého - dojem, nálada
• vzniká v malířství:
• Francie (...)
• rozmazané kontury, pracuje s odstíny (akvarel)
• v básni:
• „světlo se sype, bije“ - znázorňuje konturu
 Symbolismus:
• reakce na impres. a expres. (domnívá ,že jsou povrchní)
• pracuje také s hudebními kvalitami. nálada, zvukovost
• rozdíl oproti impres.: evidentně pracuje s významem (hlubokým)
• na povrchu je jen stín, pravé skutečnosti v nitru a základní prostředek k proniknutí - symbol (např. Kristus - symbol církve - abstraktní) - neuchopitelné
• Sova - „studna naděje“ - voda
• básník si vymyslí, pak nabaluje
• z roviny konkrétní do abstraktní
• Stefan Malarmé: „Báseň znamená jen to, co si přejeme, aby znamenala“.
 Kritický realismus:
• Machar - musel se odpoutat od Vrchlického, pomohl Neruda - prozaizace tíhne k pravdě, pravda - kritizoval vše - „protivný dědek“
• nemusí být rýmované, dějovost, hovorovější
 Naturalismus:
• Jos. Karel Šlejhar (Šimáček, Karel Matěj Čapek Chod)
• dědek , znechucen člověkem, patologické uspokojení ve zlu, je rád když je člověk zlý, „Kuře melancholik“ - na provaz

Žádné komentáře:

Okomentovat