Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Přehled obranných mechanismů

Název
Sebepovyšování se
Sebeponižování se

Snaha po závislosti

Snaha po slušnosti
Uspokojení těl. potřeb jako zdroj spokojenosti a síly
Vtip, humor, žertování
Emocionální izolace
Snaha získat lásku
Snaha získat lítost
Elace

Jedině já jsem hodný pozornosti.
Mám výjimečné vlastnosti.

Chci se podrobit, chci ukázat, že nejsem nic zvláštního a že nic neznamenám. Tak dosáhnu to, o co prosím.
Dostane se mi pomoci se strany někoho jiného, silnějšího než jsem sám a podaří se mi tak dosáhnout cíle.
Budu-li poslouchat někoho silnějšího, získám jeho ochranu a díky ní dosáhnu cíle.
Budu jíst, pít, mít sex. styky atd. , tak se nebudu cítit slabý, osamocený - budu mít pocit bezpečí, síly.....
Nic mne neohrožuje, ničeho se neobávám, může mi být do smíchu
Nemám žádné pocity, které by mne mohly ohrozit, izoluji se od všeho, co by mi mohlo způsobit obtíže
Budeš-li mne milovat, neuděláš mi nic zlého
Uniknu rád, podaří-li se mi ukázat, jak jsem ubohý a jak mnoho zasluhuji soucit.
Nepřiznávám si před sebou své konflikty, potíže, pohrdání sebou samým, nebudu slabý, naopak bude se cenit vysoko, budu šťastný

X se domnívá, že je autoritou a že mu to dává právo nepřipustit žádnou kritiku.
Žák ohrožovaný učitelem začíná ukazovat, že je hloupý, neschopný.
Student se spoléhá na to, že mu profesor poskytne k jeho práci kompletní bibliografii.
Žena finančně závislá na muži usuzuje, že je povinna být mu ve všem poslušná, i když ho nemiluje.
Donchuanství, ustavičné se přejídání
Ustavičně vtipkující a blbnoucí děcko, dospělý

Žena chce být milována více muži, na které se vcelku nechce vázat, vymáhá bezpodmínečnou lásku.
Hypochondři neurastenikové ustavičně naříkající na vyčerpání a neduhy.

Žádné komentáře:

Okomentovat