Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Alternativních pokusů a pohledů na „dobrého rodiče” bylo provedeno více

Alternativních pokusů a pohledů na „dobrého rodiče” bylo provedeno více. Např. švédská organizace Home School Movement si klade tyto cíle: péče o dítě jako záležitost všech, spolupráce rodina – škola – celá společnost, rodiče se mají zajímat co nejvíce o chod školy, o samotný vyučovací proces a případně se do něj aktivně zapojit. Také u nás se objevují pokusy něco v této oblasti změnit. Například členové NEMES (Nezávislé mezioborové skupiny pro transformaci ve vzdělávání – toto sdružení vzniklo v České republice po politických změnách po listopadu 1989) ve svých návrzích pokaždé požadují změny a zlepšení vztahů mezi učiteli a rodiči a své názory prezentují v Učitelských listech apod.
Takovým určitým vyvrcholením a můžeme možná říci i extrémem je pojetí rodiče v roli učitele. Z druhé strany by měli pedagogové poskytovat podporu, radu rodičům, měli by se snažit o oboustrannou spolupráci:
 Rodiče mohou díky radám ze strany učitelů zdokonalovat své výchovné techniky, mnohým rodičům mohou být vhodné pokyny nepostradatelným návodem pro jejich výchovnou činnost.
 Díky tomu, že rodiče vědí jak pomoci svým dětem s učením, se mohou školní výsledky jejich dětí zlepšovat (např. rodiče jako učitelé se uplatňují výrazně v doplňovacím vyučování na elementární škole v USA, především nepracující ženy).
 Řada výzkumů potvrzuje, že úspěšnější jsou ti žáci, kterým se rodiče věnují (např. Parkwaynův program ve Philadelphii (výuka dětí vedená většinou rodiči), v r.1977 vznikla v USA organizace „Výchova jinak”, která se zaměřuje na domácí výchovu a vyučování. I tyto programy stejně jako vše kolem nás mají svá úskalí: „Při soukromém vyučování snadno vypozorujeme, že dítě jaksi předčasně stárne a v tom je chyba, dětský duch nejlépe se udržuje mezi dětmi, proto děti po této stránce tak rády do školy chodí” (Masaryk, 1990, s. 61).
 V souvislosti s vědomostní explozí, kdy se každých 10 let vědomosti zdvojnásobují, se mohou rodiče prostřednictvím školy dozvídat novinky a informace (tady ale musíme upozornit na často velmi zastaralé informační zdroje, jako jsou učebnice, nedostatečný přehled u samotných učitelů...)

Žádné komentáře:

Okomentovat