Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Podle vzhledu, podle pohlaví

• Podle vzhledu (Harvey a Slatina, 1976)
V této studii bylo 96 učitelům předloženo 18 fotografií dětí různé rasy, různého pohlaví a z různých sociálních vrstev. Učitelé byli požádáni, aby jednotlivce roztřídili podle takových kategorií, jako jsou školní aspirace, adaptace na školní prostředí, přístup k vypracování domácích úkolů, možná spolupráce jejich rodičů se školou, výkony a úspěchy při vyučování.
Podstatně hůře byly hodnoceny černošské děti a děti zanedbané, děti z nižších společenských tříd. Je zajímavé, že pevní a nekompromisní ve svých úsudcích byli učitelé s delší praxí, tedy učitelé zkušenější, a právě oni jednoznačně považovali černošské děti za neúspěšné (a současně za děti automaticky zařazené do nižších sociálních vrstev). Při vysvětlování svého hodnocení většinou odpovídali, že vycházeli z výrazu tváře dětí a ten pak srovnávali se žáky, s kterými už přišli při vyučování do styku.

• Podle pohlaví (Palardy, 1969)
Autor studie srovnával vzájemně dvě pětičlenné skupiny učitelů elementární školy. Prvních skupina byla přesvědčena, že chlapci i dívky jsou při vyučování čtení na stejné úrovni. Druhých pět se domnívalo, že chlapci jsou o poznání horší než dívky. Sledovaní chlapci a děvčata pocházeli ze srovnatelného rodinného prostředí a při vstupním testování na počátku tohoto dlouhodobého výzkumu dosáhla obě pohlaví podobných výsledků. Po určité době se výkonnost žáků začala lišit, a to v závislosti na tom, jakého měli učitele. Chlapci, kteří měli učitele z první porovnávané skupiny (tj. věřili ve stejnou výkonnost chlapců a dívek), dosahovali ve čtení stejných výsledků jako dívky. Ale chlapci, jejichž učitelé patřili do druhé skupiny (tj. učitelé, kteří se domnívali, že chlapci mají ve srovnání s děvčaty při čtení horší výsledky), byli ve čtení skutečně horší nežli dívky a nedosahovali takových výsledků jako chlapci, kteří byli vyučováni učiteli z první skupiny. Na základě tohoto výzkumu se můžeme domnívat, že vliv učitelových očekávání a předsudků výrazně ovlivňuje výsledky výuky.

Žádné komentáře:

Okomentovat