Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Existenci formálního a neformálního řádu si můžeme ukázat na všech sociologických kategoriích školní struktury

Existenci formálního a neformálního řádu si můžeme ukázat na všech sociologických kategoriích školní struktury. Následující tabulka nám může pomoci posoudit, co vše může být rozlišováno v oblasti formálního a neformálního řádu. Aniž si děláme nárok na vyčerpávající porovnání v celé šíři školního života:

Tabulka: Formální a neformální plán školy a školní třídy

Formální plán školy a školní třídy
- povinné členství v určité škole a školní třídě
- sjednocení podle věku, věkově stejnorodé rozdělení do ročníků
- případné rozdělení podle pohlaví
- nařízené organizační formy práce
- z vnějšku školy stanovené obsahy a cíle (učební plány, kurikula), tradiční orientace na kognitivní stránku
- závazná nařízení (zákony, vnitřní řád, školní řád)
- oficiální normy chování = připisování rolí
- rozlišení podle výkonového standardu určitého typu školy, systém „streamingu“
- pevné funkce a „úřady“

Neformální plán školy a školní třídy

- dobrovolné členství v různých podskupinách, které můžeme označit jako party, kliky, kamarádství (Peergroups)
- spojení žáků nejen stejného věku, ale často i přesahující třídu
- rozdělení podle pohlaví závisí na věku
- organizační formy jsou voleny podle potřeby a účelu
- vlastní cíle, které směřují k překonávání aktuálních problémů v sociální a emocionální oblasti
- normy chování jsou zvoleny účelově a jejich dodržování kontrolují členové skupiny
- vnitřní skupinové členění rolí na základě výkonu pro skupinu, spojeno s uznáním = boj rolí
- dynamické dělení úkolů podle situace a požadavků

Žádné komentáře:

Okomentovat