- Španělsko – Calderon de la Barca – „Život je sen“ (báseň)
- Anglie – spisovatel John Milton – „Ztracený ráj“ (prvotní hřích v ráji)
- Holandsko – malíři 
o Rembrandt – obrazy  se šerosvitem („Noční hlídka“)
o Rubens – hra světla a stínu
- Baroko u nás: malíři K. Škéta (portréty), P. Brandl; sochaři M. Braun (24 soch na zámku Kuks)
- Bílá Hora (1620) à hospodářský rozvrat à upevnění vlády Habsburků, vytlačování češtiny němčinou; literatura oficiální – duchovní (Bohuslav Balbín (jezuita) – obhajoval právo na vlastní jazyk „Rozprava na obranu jazyka slovanského, zvláště českého“; „Učené Čechy“ (latinsky)), pololidová (interludia – krátká fraška ze života sedláků), lidová (lidová slovesnost – pohádky … jen mluvené)
- J. A. Komenský (1592 – 1670) „Listové do nebe“ (situace chudých); „Hlubina bezpečnosti“ (svět jako kolo jehož středem je Bůh); „Labyrint světa a ráj srdce“ (pouť světem, záchrana ve víře v boha a návrat do vlastního srdce); „Velká didaktika“ (postupy při výuce); „Brána jazyků otevřena“ (učebnice latiny); „Orbis Pictus“ (Svět v obrazech);“Škola hrou“; „O nápravě věcí lidských“ (nedokončeno)
Největší databáze studijních materiálů pro střední a vysoké školy.
Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).
 
B: Stavba souvětí:
B: Stavba souvětí: Když odešel do vyhnanství, musel se J. A. Komenský přizpůsobovat cizímu prostředí, a proto začal psát latinsky, aby si ostatní národy, které měly zájem o novou organizaci vyučování, mohly s jeho zásadami seznámit.
V1 (časová) à H2 à(důsledek)àH3ßV4 (účelová) ß V5 (přívlastková)
6. Úloha vědy a myšlenky slovanské vzájemnosti v době národního obrození
= 70. léta 18. stol. a pol. 19. stol; konec vlády Marie Terezie (zavedla povinnou školní docházku); spisovným jazykem čeština a němčina; vládce – Josef II. (zrušení nevolnictví -1781), toleranční patent – náboženská svoboda; nový směr – Osvícenství (rozhoduje lidský rozum – ne bůh à racionalismus
- Fáze obraná – obrana češtiny (položení základu jazyka)
o Josef Dobrovský - „Zevrubná mluvnice jazyka českého“;
„Německo-český slovník“ (2 díly); „Mluvnice staroslověnštiny“ (latinsky)
à Slavistika (psaní o slovanských národech); zavedl analogický pravopis (y,i v koncovkách)
o Václav Matěj Kramerius – vydavatel „Krameriusovy c. k. poštovské noviny“ (později přejmen. na …vlastenecké…); zal. Českou expedici
o Václav Thám – „Básně v řeči vázané“; překlady Shakespearových her
- Fáze ofenzivní – od 19. stol. – 20. léta 19. stol.; napoleonské války
Generace 20. let – nové podmínky pro lit. život, ústup osvícenství před nástupem romantismu
V1 (časová) à H2 à(důsledek)àH3ßV4 (účelová) ß V5 (přívlastková)
6. Úloha vědy a myšlenky slovanské vzájemnosti v době národního obrození
= 70. léta 18. stol. a pol. 19. stol; konec vlády Marie Terezie (zavedla povinnou školní docházku); spisovným jazykem čeština a němčina; vládce – Josef II. (zrušení nevolnictví -1781), toleranční patent – náboženská svoboda; nový směr – Osvícenství (rozhoduje lidský rozum – ne bůh à racionalismus
- Fáze obraná – obrana češtiny (položení základu jazyka)
o Josef Dobrovský - „Zevrubná mluvnice jazyka českého“;
„Německo-český slovník“ (2 díly); „Mluvnice staroslověnštiny“ (latinsky)
à Slavistika (psaní o slovanských národech); zavedl analogický pravopis (y,i v koncovkách)
o Václav Matěj Kramerius – vydavatel „Krameriusovy c. k. poštovské noviny“ (později přejmen. na …vlastenecké…); zal. Českou expedici
o Václav Thám – „Básně v řeči vázané“; překlady Shakespearových her
- Fáze ofenzivní – od 19. stol. – 20. léta 19. stol.; napoleonské války
Generace 20. let – nové podmínky pro lit. život, ústup osvícenství před nástupem romantismu
o Giovani Boccaccio (1304 – 1374)
o Giovani Boccaccio (1304 – 1374) „Dekameron“ – 10 šlechticů prchá před morem ve Florencii na venkovský statek, kde si vypráví různé příběhy
o Francesco Petrarca (1304 – 1374) vypovězen z Florencie a žil v jižní Francii; „Sonety Lauře“; Sonet = znělka – dramatické, 2 sloky
- Španělsko
o Miguel de Cervantes (1547 – 1616) „Důmyslný rytíř Don Quichote“
- Francie
o Francois Villon (1431- 1463) (proklatý básník) „Malý testament“ Velký testament“; Villonská balada – lyrická báseň, 2 – 3 rýmy, 7 – 12 veršů; jeho životopisný román napsala Jarmila Loukotková („Navzdory básník zpívá“)
- Anglie
o William Shakespeare (1564 – 1616)
- U nás – Snaha o vyrovnání s kulturou jiných zemí (Itálie, Německo…); odpor ke středověké latině
o Směr používající humanistickou latinu:
 Jan z Rabštejna – „Dialogus“ – fiktivní rozhovor 3 čes. šlechticů různých polit. názorů
 Bohuslav Hasištejnský z Lobkovic – největší muž 80. let 15. stol.; „Satira k sv. Václavu“ – latinská báseň
o Francesco Petrarca (1304 – 1374) vypovězen z Florencie a žil v jižní Francii; „Sonety Lauře“; Sonet = znělka – dramatické, 2 sloky
- Španělsko
o Miguel de Cervantes (1547 – 1616) „Důmyslný rytíř Don Quichote“
- Francie
o Francois Villon (1431- 1463) (proklatý básník) „Malý testament“ Velký testament“; Villonská balada – lyrická báseň, 2 – 3 rýmy, 7 – 12 veršů; jeho životopisný román napsala Jarmila Loukotková („Navzdory básník zpívá“)
- Anglie
o William Shakespeare (1564 – 1616)
- U nás – Snaha o vyrovnání s kulturou jiných zemí (Itálie, Německo…); odpor ke středověké latině
o Směr používající humanistickou latinu:
 Jan z Rabštejna – „Dialogus“ – fiktivní rozhovor 3 čes. šlechticů různých polit. názorů
 Bohuslav Hasištejnský z Lobkovic – největší muž 80. let 15. stol.; „Satira k sv. Václavu“ – latinská báseň
o Národní humanismus užívající češtinu:
 Viktorin Kornel ze Všehrd (1460 – 1520) přeložil z latiny „Knihy o napravení padlého“ od řeckého spisovatele Jana Zlatoústého
 Jan Blahoslav (1523 – 1571) vyučoval na bratrských školách; „Gramatika česká“; „Filipika proti Misomusům“ – bojová řeč proti odpůrcům vyššího vzdělání; přeložil z řečtiny Nový zákon, později součást Kralické bible à Jednota Bratrská opatřila překlad celé bible, která vycházela v Kralicích 1579 – 1593
 Václav Hájek z Libočan – „Kronika česká“ – protihusitská, nevěrohodná
 Václav Šašek z Bířkova – „Cesta pana Lva z Rožmitálu“ – putování na pomoc proti papeži; „Historie o bratru Janu Palečkovi“ – 12 příběhů o šaškovi Jiřího z Poděbrad
B: Homonyma, Synonyma, Antonyma
- Homonyma = stejně znějící, ale různý význam
- Synonyma = stejný, podobný význam
- Antonyma = slova opačného významu
5. Barokní umění a česká literatura v době pobělohorské
= Charakteristika doby v Evropě i u nás: Evropa zmítána třicetiletou válkou, je upevněna moc katolické církve. U nás je pobělohorská doba=doba temna (posílení habsburské moci, útlak českého národa), společensko-kulturního úpadku, vzdělanci v emigraci, doma chybí nejen tvůrci literatury, ale i čtenáři. Barokní myšlení a jeho odraz v umění: člověk přestává věřit rozumu, pravda je mu zjevena, naturalistická konkrétnost, smysl pro dramatičnost, nedokonalost lidská proti božské, odvrat od přírody k bohu, člověk bezmocný proti osudu; architektura (kopule, oblouky, mramor); malířství (stíny, barevnost).
 Jan Blahoslav (1523 – 1571) vyučoval na bratrských školách; „Gramatika česká“; „Filipika proti Misomusům“ – bojová řeč proti odpůrcům vyššího vzdělání; přeložil z řečtiny Nový zákon, později součást Kralické bible à Jednota Bratrská opatřila překlad celé bible, která vycházela v Kralicích 1579 – 1593
 Václav Hájek z Libočan – „Kronika česká“ – protihusitská, nevěrohodná
 Václav Šašek z Bířkova – „Cesta pana Lva z Rožmitálu“ – putování na pomoc proti papeži; „Historie o bratru Janu Palečkovi“ – 12 příběhů o šaškovi Jiřího z Poděbrad
B: Homonyma, Synonyma, Antonyma
- Homonyma = stejně znějící, ale různý význam
- Synonyma = stejný, podobný význam
- Antonyma = slova opačného významu
5. Barokní umění a česká literatura v době pobělohorské
= Charakteristika doby v Evropě i u nás: Evropa zmítána třicetiletou válkou, je upevněna moc katolické církve. U nás je pobělohorská doba=doba temna (posílení habsburské moci, útlak českého národa), společensko-kulturního úpadku, vzdělanci v emigraci, doma chybí nejen tvůrci literatury, ale i čtenáři. Barokní myšlení a jeho odraz v umění: člověk přestává věřit rozumu, pravda je mu zjevena, naturalistická konkrétnost, smysl pro dramatičnost, nedokonalost lidská proti božské, odvrat od přírody k bohu, člověk bezmocný proti osudu; architektura (kopule, oblouky, mramor); malířství (stíny, barevnost).
 jižní
 srbština
 chorvatština
 slovinština
II. Vztah českého a slovenského jazyka
 slovenština je nejbližší češtině
 společné soužití ve VM
 po rozpadu VM Češi a Slováci odděleni až do roku 1918, znovu odtrženi za Protektorátu 1939 (®Slovenský štát) od r. 1993 Slovenská republika
 spisovná slovenština od 19. stol. (Ľudovít Štůr)
 jazykové rozdíly č. j. a s. j. hlavně v hláskosloví, větná stavba podobná
 ô [uo]
 ä [e]
3. Snahy o nápravu církve a společnosti v české literatury 14. a 15. stol.
=vrchol demokratizačních snah v úrovni nábož. i spol., nové reformní myšlenky pronášejí univerzitní mistři a později kazatelé jako mluvčí lidu.
- Husitská liter. (předchůdci Husa: Konrád Waldhauser, Jan Milíč z Kroměříže, Tomáš Štítný ze Štítného)
 chorvatština
 slovinština
II. Vztah českého a slovenského jazyka
 slovenština je nejbližší češtině
 společné soužití ve VM
 po rozpadu VM Češi a Slováci odděleni až do roku 1918, znovu odtrženi za Protektorátu 1939 (®Slovenský štát) od r. 1993 Slovenská republika
 spisovná slovenština od 19. stol. (Ľudovít Štůr)
 jazykové rozdíly č. j. a s. j. hlavně v hláskosloví, větná stavba podobná
 ô [uo]
 ä [e]
3. Snahy o nápravu církve a společnosti v české literatury 14. a 15. stol.
=vrchol demokratizačních snah v úrovni nábož. i spol., nové reformní myšlenky pronášejí univerzitní mistři a později kazatelé jako mluvčí lidu.
- Husitská liter. (předchůdci Husa: Konrád Waldhauser, Jan Milíč z Kroměříže, Tomáš Štítný ze Štítného)
- Hus –
- Hus – kázal v Betlémské kapli, vyhozen za svou kritiku vykázán z Prahy, kázal na Kozím Hrádku a na Krakovci. Zasloužil se o vydání Kutnohorského dekretu
(=UK-vliv cizinců omezen). Upálen 6. 7. 1415 à start husitství (1419)
Dílo: „O církvi“ – hlavou není papež ale Kristus, duchovní se mají chovat podle Bible; „Výklad viery, desatera a páteře“ – viera=zákl. křesť. motlitba, desatero=morální kodex, Páteř=Otčenáš;
„Postila“ – soubor kázání; „Knížky o svatokupectví“ – o poplatcích církvi (viz. maturitní text); „O českém pravopise“ – diakritika; „Listy“ – dopisy z Kostnice
- Husitství - program = 4 artikuly pražské (požadavky nábož. – dopad sociální).
o Velké změny v liter., písně popěvky, satira; Jistebnický kancionál (obsah. „Ktož sú boží bojovníci“); „Budyšínský rukopis“ (obsah. „Hádání Prahy s Kutnou Horou“ – alegorie)
o Hlavní zásluhy: zlidovění kultury, vzdělání ženám, zpřístupnění Bible, počeštění měst, rozvoj češtiny na celém území
o Důsledek poražení: utužení poddanství, postavení mimo evr. kulturu
- Po Lipanech – lit. polemika a lit. zábavná – Václav Šašek z Bířkova „Deník“ (cesta čes. Poselstva po evr.); Jan z Rabštejna „Dialogus“ (zájem státu nad z. církve); „Žilinská kniha“ (1. slovenská památka, česky se slovanismy);
Petr Chelčický „Sieť viery pravé“ (alegorie, síť trhají 2 velryby – král a papež)
Z jeho učení vychází Jednota Bratrská jejímž posledním biskupem byl Komenský à Bible Kralická
(=UK-vliv cizinců omezen). Upálen 6. 7. 1415 à start husitství (1419)
Dílo: „O církvi“ – hlavou není papež ale Kristus, duchovní se mají chovat podle Bible; „Výklad viery, desatera a páteře“ – viera=zákl. křesť. motlitba, desatero=morální kodex, Páteř=Otčenáš;
„Postila“ – soubor kázání; „Knížky o svatokupectví“ – o poplatcích církvi (viz. maturitní text); „O českém pravopise“ – diakritika; „Listy“ – dopisy z Kostnice
- Husitství - program = 4 artikuly pražské (požadavky nábož. – dopad sociální).
o Velké změny v liter., písně popěvky, satira; Jistebnický kancionál (obsah. „Ktož sú boží bojovníci“); „Budyšínský rukopis“ (obsah. „Hádání Prahy s Kutnou Horou“ – alegorie)
o Hlavní zásluhy: zlidovění kultury, vzdělání ženám, zpřístupnění Bible, počeštění měst, rozvoj češtiny na celém území
o Důsledek poražení: utužení poddanství, postavení mimo evr. kulturu
- Po Lipanech – lit. polemika a lit. zábavná – Václav Šašek z Bířkova „Deník“ (cesta čes. Poselstva po evr.); Jan z Rabštejna „Dialogus“ (zájem státu nad z. církve); „Žilinská kniha“ (1. slovenská památka, česky se slovanismy);
Petr Chelčický „Sieť viery pravé“ (alegorie, síť trhají 2 velryby – král a papež)
Z jeho učení vychází Jednota Bratrská jejímž posledním biskupem byl Komenský à Bible Kralická
B: Vývoj národního jazyka: Indoevr.
B: Vývoj národního jazyka: Indoevr. j. à Praslovanština (z, v, jižní) à Staroslověnština (Cyril, Metoděj) à Soupeř. Latiny a Staroslověnštiny (9.-11. stol.) à Bohemika (jednotlivá česká slova + nejstarší česká věta se spřežkami – 11. – 12. stol.) à Diakritika (Hus 14. – 15. stol.) à rozvoj české lit. à temno – Bílá Hora (16. – 18. stol. úpadek à č.j. pouze na venkově) à Národní obrození (18. – 19. stol.)
4. Humanismus a renesance ve světové a české literatuře
= vznik v Itálii v 13. stol.; human=lidský, zaměření na vzdělání a poznání člověka; rozvoj veškerých vědních oborů; odvrat od církve; renesance = obrození výtvarných umění a zvláště antických vzorů. Objevy přírodních věd (Galileo Galiley), zámořské objevy a vynález Knihtisku, renesance se projevila i v jiných druzích umění, hlavně ve výtvarném (Leonardo da Vinci, Michelangelo Buonaroti)
- Itálie
o Dante Alighieri (1265 – 1321) 20 let ve vyhnanství, láska k Beatrici se odrazila v duchovním eposu „Božská komedie“ – hlavní hrdina Dante, 3 díly: Peklo, Očistec (průvodce Vergilius) a Ráj (provádí Beatricie); nové myšlenky: touha po svobodě myšlení, snaha po poznání, myšlenky sjednocení Itálie
4. Humanismus a renesance ve světové a české literatuře
= vznik v Itálii v 13. stol.; human=lidský, zaměření na vzdělání a poznání člověka; rozvoj veškerých vědních oborů; odvrat od církve; renesance = obrození výtvarných umění a zvláště antických vzorů. Objevy přírodních věd (Galileo Galiley), zámořské objevy a vynález Knihtisku, renesance se projevila i v jiných druzích umění, hlavně ve výtvarném (Leonardo da Vinci, Michelangelo Buonaroti)
- Itálie
o Dante Alighieri (1265 – 1321) 20 let ve vyhnanství, láska k Beatrici se odrazila v duchovním eposu „Božská komedie“ – hlavní hrdina Dante, 3 díly: Peklo, Očistec (průvodce Vergilius) a Ráj (provádí Beatricie); nové myšlenky: touha po svobodě myšlení, snaha po poznání, myšlenky sjednocení Itálie
 staroslověnská literatura ztrácí ...
 staroslověnská literatura ztrácí své pozice, dále jen modlitbách
 Staroslověnština přijímá české prvky - nejstarší duchovní píseň „Hospodine, pomiluj ny“, původně staroslověnská, vyjadřuje prosbu o mír a úrodu
 péče o písemnictví je pouze v rukách duchovenstva (latina)
 Kosmas – kronika česká (latinsky)
 1. dílo o osudech národa
 politický cíl – upevnění ČS, bez zmínky o slovanské liturgii
 prameny – bájná vyprávění starců, svědectví, vlastní zážitky
 Kosmas – vzdělaný a scestovalý
 Pronikání češtiny do náboženství – Glosy
 Duchovní píseň „Svatý Václave“ – prosba k patronu české země o ochranu národa
V. Písemnictví vrcholného feudalismu
 vznik a rozvoj česky psané literatury
 Přemysl Otakar I. – zlikvid. feud roztříštěnost a vytvořil pevný stát
 1212 - Zlatá bula sicilská – upravuje postavení státu a krále
 Rozvoj česky psané literatury
 snaha osvobodit lit. od závislosti na duchovenstvu
 vznik světské tvorby
 tvůrci z řad šlechty a později vzdělanci spjati s měšťanstvem
 Staroslověnština přijímá české prvky - nejstarší duchovní píseň „Hospodine, pomiluj ny“, původně staroslověnská, vyjadřuje prosbu o mír a úrodu
 péče o písemnictví je pouze v rukách duchovenstva (latina)
 Kosmas – kronika česká (latinsky)
 1. dílo o osudech národa
 politický cíl – upevnění ČS, bez zmínky o slovanské liturgii
 prameny – bájná vyprávění starců, svědectví, vlastní zážitky
 Kosmas – vzdělaný a scestovalý
 Pronikání češtiny do náboženství – Glosy
 Duchovní píseň „Svatý Václave“ – prosba k patronu české země o ochranu národa
V. Písemnictví vrcholného feudalismu
 vznik a rozvoj česky psané literatury
 Přemysl Otakar I. – zlikvid. feud roztříštěnost a vytvořil pevný stát
 1212 - Zlatá bula sicilská – upravuje postavení státu a krále
 Rozvoj česky psané literatury
 snaha osvobodit lit. od závislosti na duchovenstvu
 vznik světské tvorby
 tvůrci z řad šlechty a později vzdělanci spjati s měšťanstvem
 Nejstarší dochované skladby
 duchovní lyrika – Ostrovská píseň, Kunhutina motlitba
 duchovní epika – legendy – O Jidášovi
 Kronika Zbraslavská 13. – 14. stol.
 Pasionál abatyše Kunhuty (z Jiřského kláštera)
 hlavní dílo světské epiky – Alexandreis
 Dalimilova kronika – 1. česky psaná (veršovaná) neznámý vlastenecký autor (odpor proti cizím vlivům) – dějiny od příchodu praotce Čecha
B: Čeština a příbuzné jaz. (hlavně Slovenština)
I. Indoevropské jazyky
 germánské j.
 románské j.
 baltské j.
 slovanské j.
 západní
 čeština
 slovenština
 polština
 východní
 ruština
 Bělorusčina
 Ukrajinčina
 duchovní epika – legendy – O Jidášovi
 Kronika Zbraslavská 13. – 14. stol.
 Pasionál abatyše Kunhuty (z Jiřského kláštera)
 hlavní dílo světské epiky – Alexandreis
 Dalimilova kronika – 1. česky psaná (veršovaná) neznámý vlastenecký autor (odpor proti cizím vlivům) – dějiny od příchodu praotce Čecha
B: Čeština a příbuzné jaz. (hlavně Slovenština)
I. Indoevropské jazyky
 germánské j.
 románské j.
 baltské j.
 slovanské j.
 západní
 čeština
 slovenština
 polština
 východní
 ruština
 Bělorusčina
 Ukrajinčina
II. Knihovny
1. dělení podle přístupnosti
A) veřejné
B) poloveřejné (v podnicích, ústavech, školách …)
2. dělení podle velikosti
A) malé (obvodní)
B) velké (Městská, Univerzitní – Mariánské nám.)
 možnost i půjčení CD
3. výpůjčky
A) malé knihovny – knihy jsou řazeny abecedně podle autorů
B) velké knihovny
a) elektronický knihovnický katalog „Koniáš“ (vstup pomocí elektromagnetické karty
b) klasické katalogy s papírovou kartotékou (podle jmen autorů), systematické (=podle vědních oborů)
 katalogizační lístek – anotace (zhuštěná informace o tématu a pro koho je dílo určeno)
A) veřejné
B) poloveřejné (v podnicích, ústavech, školách …)
2. dělení podle velikosti
A) malé (obvodní)
B) velké (Městská, Univerzitní – Mariánské nám.)
 možnost i půjčení CD
3. výpůjčky
A) malé knihovny – knihy jsou řazeny abecedně podle autorů
B) velké knihovny
a) elektronický knihovnický katalog „Koniáš“ (vstup pomocí elektromagnetické karty
b) klasické katalogy s papírovou kartotékou (podle jmen autorů), systematické (=podle vědních oborů)
 katalogizační lístek – anotace (zhuštěná informace o tématu a pro koho je dílo určeno)
2. Středověké umění, zvláště literatura
 5. až 15 století n. l. (Starověk – Novověk à Středověk)
 Začátky školství – 1. klášterní školy
 Feudální řád – vznik na troskách Římské říše (v Římě otrokářství)
 o moc se dělí
 církev (papež + duchovenstvo)
 světský panovník (král, císař)
 společnost rozdělena na
 feudály (panovník + šlechta)
 duchovenstvo
 poddaní
 ideologie – křesťanství
 uznávané náboženství
 představa o posmrtném životě
 společenský řád dán Bohem a člověk se podřizuje
 přináší závislost na vůli boží
II. Umělecké styly na našem území
 Románský:
rotundy, baziliky, kláštery, některé domy na Starém Městě
 Gotický:
Lomený oblouk
Hrady, katedrály, kláštery, Prašná brána, Karlův most
 Renesanční
Zámky, letohrádky (Belvedér)
 Začátky školství – 1. klášterní školy
 Feudální řád – vznik na troskách Římské říše (v Římě otrokářství)
 o moc se dělí
 církev (papež + duchovenstvo)
 světský panovník (král, císař)
 společnost rozdělena na
 feudály (panovník + šlechta)
 duchovenstvo
 poddaní
 ideologie – křesťanství
 uznávané náboženství
 představa o posmrtném životě
 společenský řád dán Bohem a člověk se podřizuje
 přináší závislost na vůli boží
II. Umělecké styly na našem území
 Románský:
rotundy, baziliky, kláštery, některé domy na Starém Městě
 Gotický:
Lomený oblouk
Hrady, katedrály, kláštery, Prašná brána, Karlův most
 Renesanční
Zámky, letohrádky (Belvedér)
III. Státní útvary na našem území
 9. stol. – Velká Morava
 10. stol. – Přemyslovský stát
IV. na území Velké Moravy se šíří křesťanství od Franků (ze západu) a z druhého směru z říše Byzantské. Vládce Velké Moravy Rastislav žádá byzantského císaře o vyslání věrozvěstů aby odolal tlakům Francké říše.
 r. 863 příchod věrozvěstů Konstantina (Cyrila) a Metoděje (svátek 6.7.), na Velkou Moravu i politický charakter a upevnila se tak moc knížete Rastislava a církve.
 Cyril a Metoděj - základy vzdělanosti, Staroslověnština a písmo Hlaholice (malá písmena řecké abecedy - rozsypaný čaj na maturitním textu) a Cyrilice (velká písmena řecké abecedy) přeložena důležitá díla (Bible, modlitby). Proglas (veršovaná předmluva k Bibli, který zdůrazňuje právo na vlastní jazyk)
 r. 973 vznik biskupství
 r. 995 vyvraždění Slavníkovců
 Středisko staroslověnské vzdělanosti - Sázavský klášter (1032 - 1097)
 Staroslověnská literatura
 Život sv. Václava (= legenda)
 Latinská literatura (souběžně se staroslověnskou l.)
 Kristiánova legenda („Život a umučení sv. Václava a jeho babičky sv. Ludmily“)
 11. stol.
 10. stol. – Přemyslovský stát
IV. na území Velké Moravy se šíří křesťanství od Franků (ze západu) a z druhého směru z říše Byzantské. Vládce Velké Moravy Rastislav žádá byzantského císaře o vyslání věrozvěstů aby odolal tlakům Francké říše.
 r. 863 příchod věrozvěstů Konstantina (Cyrila) a Metoděje (svátek 6.7.), na Velkou Moravu i politický charakter a upevnila se tak moc knížete Rastislava a církve.
 Cyril a Metoděj - základy vzdělanosti, Staroslověnština a písmo Hlaholice (malá písmena řecké abecedy - rozsypaný čaj na maturitním textu) a Cyrilice (velká písmena řecké abecedy) přeložena důležitá díla (Bible, modlitby). Proglas (veršovaná předmluva k Bibli, který zdůrazňuje právo na vlastní jazyk)
 r. 973 vznik biskupství
 r. 995 vyvraždění Slavníkovců
 Středisko staroslověnské vzdělanosti - Sázavský klášter (1032 - 1097)
 Staroslověnská literatura
 Život sv. Václava (= legenda)
 Latinská literatura (souběžně se staroslověnskou l.)
 Kristiánova legenda („Život a umučení sv. Václava a jeho babičky sv. Ludmily“)
 11. stol.
IV. Literární druhy (Žánry)
1. Lyrika
A) bez příběhu, vyjadřuje pocity, nezachycuje čas
B) původně báseň za doprovodu lyry
C) často v poezii
D) dělí se na
a) přírodní (Antonín Sova báseň Olše)
b) milostnou (Vítězslav Hálek - Večerní písně)
c) reflexivní - úvahová (K. H. Mácha - Máj)
d) společenskou (Jan Neruda - Zpěvy páteční)
2. Epika
A) vyprávění, má příběh
B) častěji v próze (málokdy v poezii)
C) dělí se podle rozsahu na
a) malou
 příběh, bajka - Ezop
b) střední
 mýty – Prométheus
 báje
 pověsti – Faust
 pohádky
 povídky
A) bez příběhu, vyjadřuje pocity, nezachycuje čas
B) původně báseň za doprovodu lyry
C) často v poezii
D) dělí se na
a) přírodní (Antonín Sova báseň Olše)
b) milostnou (Vítězslav Hálek - Večerní písně)
c) reflexivní - úvahová (K. H. Mácha - Máj)
d) společenskou (Jan Neruda - Zpěvy páteční)
2. Epika
A) vyprávění, má příběh
B) častěji v próze (málokdy v poezii)
C) dělí se podle rozsahu na
a) malou
 příběh, bajka - Ezop
b) střední
 mýty – Prométheus
 báje
 pověsti – Faust
 pohádky
 povídky
 jednoduchý děj, ...
 jednoduchý děj, hlavní postava se nevyvíjí
 dělí se na
 městské (Neruda – Povídky Malostranské)
 venkovské (Němcová – Divá Bára, Babička)
 historické (Jirásek – Filosofská historie)
 sci-fi (O. Neff)
 novela
c) velkou
 Epos (veršované)
 Román (rozsáhlé, vedlejší děje, někdy veršované)
 dělí se na
 dobrodružný (Jules Werne)
 sci-fi, fantasy
 psychologický (Jaroslav Havlíček – Petrolejové lampy)
 životopisný
 historický (Vladimír Neff)
3. Drama
A) realizované na jevišti prostřednictvím herců
B) dramatický text (monology a dialogy)
 dělí se na
 městské (Neruda – Povídky Malostranské)
 venkovské (Němcová – Divá Bára, Babička)
 historické (Jirásek – Filosofská historie)
 sci-fi (O. Neff)
 novela
c) velkou
 Epos (veršované)
 Román (rozsáhlé, vedlejší děje, někdy veršované)
 dělí se na
 dobrodružný (Jules Werne)
 sci-fi, fantasy
 psychologický (Jaroslav Havlíček – Petrolejové lampy)
 životopisný
 historický (Vladimír Neff)
3. Drama
A) realizované na jevišti prostřednictvím herců
B) dramatický text (monology a dialogy)
C) kořeny v antice
a) tragédie – hrdina se setkává se silnějšími silami a podléhá (Romeo a Julie)
b) komedie – vychází z průvodů na oslavu Dionýsa, komické prvky, zesměšnění, šťastný konec (Zkrocení zlé ženy)
c) fraška – hrubší komedie (Fidlovačka)
d) činohra – psychologicky i společensky propracované postavy a jejich stavy duše (Maryša)
e) muzikál – děj + hudba + tanec
f) opera
g) opereta
B: Základy informatiky (bibliografie knihy; knihovny)
I. Sestavit bibliografii knihy
1. autor
2. název
3. překlad
4. ilustrace
5. nakladatel
6. pořadí vydání
7. rok vydání
b) komedie – vychází z průvodů na oslavu Dionýsa, komické prvky, zesměšnění, šťastný konec (Zkrocení zlé ženy)
c) fraška – hrubší komedie (Fidlovačka)
d) činohra – psychologicky i společensky propracované postavy a jejich stavy duše (Maryša)
e) muzikál – děj + hudba + tanec
f) opera
g) opereta
B: Základy informatiky (bibliografie knihy; knihovny)
I. Sestavit bibliografii knihy
1. autor
2. název
3. překlad
4. ilustrace
5. nakladatel
6. pořadí vydání
7. rok vydání
1. Literatura a její společenská funkce
=Literatura je jedním z druhů umění – estetická funkce (krása, ošklivost)Každé umění má nějaký základní materiál (liter ® písmeno ® slovo® slovesnost)
I. Dělení podle
1. formy
A) psaná
B) ústní
2. obsahu
A) odborná
B) jednací (administrativní)
C) umělecká (beletrie)
3. rozšíření
A) národní
B) světová (díla obecně uznávaná - Jar. Hašek - Švejk)
II. Funkce
1. estetická - zachycuje realitu (nepřesně uměleckým způsobem)
2. vyslovení se k aktuálním problémům (J.X. Doležal - Marihuana)
3. poučení (nové poznatky)
I. Dělení podle
1. formy
A) psaná
B) ústní
2. obsahu
A) odborná
B) jednací (administrativní)
C) umělecká (beletrie)
3. rozšíření
A) národní
B) světová (díla obecně uznávaná - Jar. Hašek - Švejk)
II. Funkce
1. estetická - zachycuje realitu (nepřesně uměleckým způsobem)
2. vyslovení se k aktuálním problémům (J.X. Doležal - Marihuana)
3. poučení (nové poznatky)
III. Složky literárního díla
1. jazyková
A) stylové rozvrstvení, slovní zásoby (styl neutrální či zabarvený)
B) spisovný či nespisovný jazyk
C) skladební prostředky (větná skladba - rozsáhlá souvětí či krátké věty)
2. tematická
A) o čem se píše
B) jaké jevy ze skutečnosti vybírá
C) hlavní téma = hlavní postava
D) epizoda = samostatně stojící příběh vložený do díla
3. kompoziční
A) uspořádání díla
a) v čase
 chronologický
 retrospektivní (návrat v čase uprostřed či na konci děje)
 střídání časových rovin
A) stylové rozvrstvení, slovní zásoby (styl neutrální či zabarvený)
B) spisovný či nespisovný jazyk
C) skladební prostředky (větná skladba - rozsáhlá souvětí či krátké věty)
2. tematická
A) o čem se píše
B) jaké jevy ze skutečnosti vybírá
C) hlavní téma = hlavní postava
D) epizoda = samostatně stojící příběh vložený do díla
3. kompoziční
A) uspořádání díla
a) v čase
 chronologický
 retrospektivní (návrat v čase uprostřed či na konci děje)
 střídání časových rovin
Přihlásit se k odběru:
Komentáře (Atom)