Moderní básnické směry na přelomu 19. a 20.století
Prokletí básníci, moderní básnické směry, fin de siecle,
generace České moderny, anarchističtí buřiči.
- koncem 19. století dochází k hospodářským a společenským změnám
- optimistický pohled na 19. stol. se na konci mění pesimismus - pochmurnost a bezvýchodnost doby
- očekávání něčeho nového x strachu, co bude dobré a co ne, nespokojenost, deziluze z nesplněných ideálů
- konkurenční boj mezi velmocemi, rozvoj dělnického hnutí (rostoucí revoluční nálada)
- prohlubování společenských rozporů, krize kapitalistické společnosti
- věda a pokrok nemají jen pozitivní stránky, ale přináší s sebou i určité problémy
- obrovský průmyslový rozmach (prohlubuje společenské a sociální rozdíly)
- vlna spiritualismu (lidé jsou bezradní, neví jak se chovat, proto se obracejí k duchům)
- nové filosofické směry: Artur Schopenhauer, Friedrich Nietzsche
- fin de siecle (konec století) – souhrnné označení pro pocity beznaděje, krize konce 19.století
- umělci zdůrazňují svou nezávislost na společnosti, neuznávají platné zákony, výrazný individualismus, snaha žít podle svých představ, právo na osobité vidění života
- zájem o vnitřní život člověka, zachycení vnitřního světa bez zábran, vnímají citlivěji
- snaha najít východisko - idealist. teorie, nábož. představy, alkoholici, narkomani, anarchismus (radikální revoluční názory, činy - atentáty)
- popírají realismus, naturalismus, hledání nových výraz. prostředků, vytváření nových uměleckých směrů
NOVÉ UMĚLECKÉ SMĚRY:
Impresionismus
- (= dojem)
- vytvořen franc. malíři; svůj vrchol slaví v malířském umění, postihuje ale i hudbu a literaturu
- název odvozen od obrazu Claude Moneta (Imprese vycházejícího slunce) výstava r. 1874
- další umělci: Eduard Manet, Auguste Renoir, E. Degas, sochař Rodin, skladatel Debussy
- zdůrazňuje smyslové vnímání, pocity, nálady; častým námětem – krajina, vlny, mlha, oblaka, slunce
- v literatuře znaky:
- sdělení bezprostředního dojmu, vyjádření okamžité nálady, vyjádření smutku
- působení na naši náladu
- potlačuje rozumovou součást na obsahu, volné řazení sluchových a zrakových dojmů
- lyrizace prózy (uvolněná kompozice; je potlačen děj příběhu, soustředění na líčení přírodních scenérií a vnitřních pocitů hrdinů)
- představitelé: Fráňa Šrámek, Otakar Březina, Antonín Sova, Paul Verlaine
Symbolismus
- (= znak)
- reakce na popisnost naturalismu, realismu
- vyslovuje abstraktní představy, uplatňuje se hlavně v poezii
- základním znakem nepřímé pojmenování, metafora, používání symbolů, náznaků, neurčitost
- vzniká volný verš - stírání rozdílů mezi prózou a poezií tzv. básně v próze
- představitelé: Ch.Baudelaire, P.Verlaine, J.A.Rimbaud, R. M.Rilke, O.Březina, A.Sova, K.Hlaváček
Žádné komentáře:
Okomentovat