c) Podmínky zapamatování
- abychom si informace snadněji zapamatovali:
o jasné vytyčení úlohy něco si zapamatovat
o lépe si zapamatováváme v činnosti (z praktického cvičení lépe než z pouhého výkladu profesora)
o záleží na postupu, jaký si zvolíme (snadněji si zapamatujeme hlavní myšlenky, než slovo od slova)
o důležitá je motivace, proč se učíme, proč si chceme zapamatovat
o logické zapamatování (s pochopením smyslu) je účinnější než zapamatování mechanické
o zapamatování závisí na povaze studovaného materiálu a jeho rozsahu
o zapamatování je závislé i na opakování a jeho správném časovém rozložení
d) Proces zapomínání, reminiscence, amnézie
Proces zapomínání
- nejdříve a nejjednodušeji zapomínáme to, co jsem se naučili mechanicky, bez motivace, to, co nás nezaujalo a to, co často nepoužíváme
- nejvíce toho zapomeneme prvních pár hodin po osvojení, proto bychom si naučené měli zopakovat co nejdříve – pozdější opakování bude méně náročné na čas
Reminiscence
- je jevem, kdy se náhle, spontánně vybaví obsah již zapomenutého, minulá zkušenost působí na zapamatování pozitivně (pozitivní transfer), nebo negativně (interference) tzn., že usnadňuje nebo znesnadňuje zapamatování nového
- to , o čem jsme už dávno nevěděli a náhle se nám to vybavilo úplně živě („flashback“)
Amnézie
- je porucha paměti pro fakta a události, která se může týkat epizodické a sémantické paměti společně nebo zvlášť (sémantická paměť = paměť pro fakta, nezávislá na kontextu, epizodická paměť-pro události, souvisí s nějakým kontextem)
- existují dva druhy amnézie:
o retrogradální: týká se událostí, které proběhly před vznikem amnézie
o anterogradální: týká se událostí, které se odehrávají po vzniku amnézie
- dále rozlišujeme amnézii na dočasnou a trvalou (po těžkých úrazech hlavy)
Žádné komentáře:
Okomentovat