Antonín Sova – Česká moderna, symbolismus, impresionismus (lyrika – přírodní, intimní), vzdor společnosti, motiv 1.sv.v.
       impresionismus - Květy intimních nálad
                                     Ještě jednou se vrátíme - neurčitost, náznakovost; smutek, hořkost, nemožnost realizace svých
                                                           představ, přírodní lyrika a přírodní lyrika
                                     Z mého kraje - popisování jihočeské krajiny, melancholické
               Soucit a vzdor - výraz revolty a odporu, symbolismus+impresionismus
      symbolismus - Zlomená duše - jako intermezzo - Smetanovo kvarteto Z mého života; pocit, že génius je vždy uštván
                                                          okolím (dav opouští sál, úspěšně přijatý, autor je zvláště nadšený, II – pocity z hudby, její
                                                          rozbor, III – popisuje, jak Smetana ohluchl a jak se s tím vypořádal – duševně silný, IV –
                                                         Smetana věnoval život hudbě – odměna hluchoty, zešílel, okolí – v zahraničí uznáván,
                                                         doma ne, nezanevřel na lidi, kteří ho nechali v nemoci – není tam výčitka)
               Údolí nového království - vidina budoucí společnosti, motiv poutníka, který se z hor snů vrátil na zem, citový nesoulad
     lyrika - Zpěvy domova - reakce na 1. světovou válku, jeho vztah k domovu, odpor k válce
               Drsná láska - závěr tvorby, smíření se životem
               Básníkovo jaro
     próza - Pankrác Budecius kantor - historická povídka
Otokar Březina - lyrická a symbolická poezie, preferuje duchovní hodnoty, věří v nadosobní princip, mysticismus, vl. Jménem
                           Václav Jebavý
               Tajemné dálky - pesimistické, hlavní na světě je umění (neměl radostné mládí, Mrtvé mládí, Moje matka)
               Svítání na západě - smrt je východiskem k něčemu lepšímu; bolest a utrpení pomohou poznat sama sebe
               Větry od pólů - vývoj jedince i lidstva není možný bez lásky a tolerance
               Stavitelé chrámu, Ruce - víra v budoucnost, optimistické
Karel Hlaváček - symbolismus a dekadence
               Pozdě k ránu - pocit melancholie, zmaru (zvukomalba, odchází noc, ještě není den, jde od přítelkyně, je mu krásně
                                      smutno – zachycení nálad)
               Mstivá kantiléna - motivy odboje, i když je boj dopředu prohraný (nizozemští Gézové)
               Skotské sonety – optimistické, veselé
Arnošt Procházka - literární kritik a překladatel
Jiří Karásek ze Lvovic - představitel dekadence
pozdější inspirace: Gellner - Machar; Bezruč - Sova, Březina; Nezval - Březina;
Žádné komentáře:
Okomentovat