konflikt s pojetím účelné a výchovné literatury jako příklad pro život národa
- příběhy situoval do současnosti
- zakladatel české lyrizované prózy: náladové obrazy krajiny i prostředí, impresionistické vidění
→ Marinka (1834): osamělí jedinci přízemní společnost; marná touha po lásce, neodvratná smrt
→ Pouť Krkonošská (1833): sen se prolíná s motivem poutníka; neuskutečnitelná touha po naplnění života rezignace a smrt
Cikáni (1835): subjektivní romantismus – výpověď o člověku a světu, propojení poezie a prózy
Křivoklad (1834): historická povídka, smutná přítomnost slavná minulost; psychologie a osud nevyrovnaných postav, tragická láska; kat král (Václav IV.) → lidský versus národní úděl, oba rozervanci a vyvrženci
- jeho deníky a literární zápisníky svědčí o vnitřní jednotě jeho života a díla: četné výpisky z literatury, záznamy životních situací a výjevů, přírodní dojmy z návštěv hradů, z cest do Krkonoš a Itálie, pozorování lidí, záznamy snů → motivy jeho děl
vášnivá povaha, která dramatizuje situace, nesnáší iluze a kompromisy (např. Lori Šomková – neustále žárlil a podezříval ji)
Žádné komentáře:
Okomentovat