Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

9. maturitní otázka

POLSKO
- představitelé:
Adam Mickiewicz
 dílo:
Pan Tadeáš
- epos

Balady a romance
- sbírka poezie

Kanrad Wallenrod
- básnická povídka

Julius Slowacki
 dílo:
Anhelli




ČESKÝ ROMANTISMUS

 30. léta 19. století
 hlavní úkol literatury byla výchova k vlastenectví
 rozvoj romantismu byl pomalý
 představitelé:

Karel Hynek Mácha
 nejvýznamnější a nejdůslednější básník českého romantismu
 narodil se v Praze na Malé Straně
 matka pocházela z měšťanské rodiny, otec se do města přistěhoval z venkova
 studoval na gymnáziu, pak filosofii a nakonec právnickou fakultu
 velký zájem měl o divadlo, působil jako ochotník v kajetánském divadle na Malé Straně, kde se seznámil s Eleonorou Šomkovou( Lori), která se stala jeho osudovou láskou, ale brzy zjistil, že nesplňuje jeho ideály ( nešťastná láska romantického hrdiny)
 rád cestoval, pěšky došel až do Benátek
 pracoval jako právník v Litoměřicích
 nebyl moc úspěšný, žili v bídě, Lori čekala dítě
 Mácha však těžce onemocněl a ve 26 letech zemřel
 psal poezii i prózu
 dílo:
Máj
- vyšel v dubnu 1836
- lyrickoepická báseň
- skládá se ze 4 zpěvů a 2 intermezz
- inspirován krajinou kolem hradu Bezděz
- kritici toto dílo nepřijali, vyčítali mu nedostatek vlastenectví a pesimismus

Obrazy ze života mého
- soubor povídek
př. Večer na Bezdězu
Marinka

Cikáni
- román

Kat
- románová skladba
- měla 4 díly: Křivoklát
Valdek
Vyšehrad
Karlůj Tejn

Žádné komentáře:

Okomentovat