tržní mechanismus
• fungování
: 1/ nabídka je větší než poptávka
-> jedná se o přebytečnou nabídku, na trhu je přebytek zboží, prodávající snižují cenu, roste poptávka a nižší cena vede ke snižování nabídky
: 2/ poptávka je větší než nabídka
-> nedostatečná nabídka, na trhu je nedostatek zboží, výrobci zvyšují cenu zboží, snižuje se poptávka a vyšší cena vyvolá zájem výrobců o výrobu a výroba se začne rozšiřovat, tím roste nabídka a cena se snižuje
: 3/ poptávka se rovná nabídce
-> jedná se o tzv. tržní rovnováhu, takový stav, kdy nabídka a poptávka jsou vyrovnané, všechno nabízené zboží bude koupeno, děje se tak při určité tržní ceně (cena, za kterou budou statky nebo služby směněny za peníze)
-> je-li dosaženo tržní rovnováhy, trh má snahu tržní cenu zachovat
-> pokud tržní mechanismus sám nezajistí všeobecnou rovnováhu, zasahuje do hospodářství stát a ovlivňuje další vývoj prostřednictvím různých nástrojů (např. daňové úlevy, dotace ze státního rozpočtu,…)
• tržní mechanismus nutí výrobce, aby vyráběli hospodárně technicky dokonalé výrobky a v množství, které jsou odběratelé ochotni koupit
• nedostatky
: sklon k nerovnovážnému vývoji ekonomiky -> po určitém zboží je příliš vysoká poptávka, po jiném je minimální)
: vznik monopolního postavení dodavatele na trhu (vyloučení konkurence)
: snaha po nejvyšším zisku i v činnostech škodlivých pro společnost (výroba cigaret, zbraní, drog, znečišťování životního prostředí,…)
: obecně prospěšné statky a služby nejsou pro podnikatele atraktivní (školství,…)
Žádné komentáře:
Okomentovat