- schopnosti
• a/ percepční : odhad prostoru, rychlosti, barevnost, pozornost, rovnováha
b/ psychomotorické : propojení psychiky a koordinace, obratnost,…
c/ intelektové : paměť, poznávání, hodnocení, pracuje se symboly nebo pojmy
: myšlení -> konvergentní a divergentní
• hierarchické rozdělení
: a/ obecné
: b/ skupinové
: c/ specifické
• úrovňové rozdělení
: a/ vlohy -> vrozené dispozice
: b/ nadání -> schopnost určitého druhu, vymykají se z průměru
: c/ talent -> vysoce rozvinuté, umožňuje nadprůměrné výkony
: d/ genialita -> mimořádně rozvinuté, je schopen myslet mimo tradiční témata
• inteligence
: schopnost rozpoznávat vztahy a využívat je při řešení problémů
: částečně predisponovaná
: a/ sociální
b/ pojmová
c/ matematická
d/ prostorová
e/ emocionální
: A. Binet a L. M. Terman zavedli pojem IQ,
: Binet sestavil soubor praktických a verbálních problémů, řešení bylo bodováno, výsledek se dával do vztahu s chronologickým věkem, průměrné IQ je 90 – 110
: poruchy -> mentální retardace => mentální i fyzická stránka, znevýhodňuje jedince v socializaci, nedosahuje stupně vývoje vzhledem k věku
-> demence => získané chorobné oslabení rozumových schopností, nedokáže řešit, kombinovat, vlivem věku, škodlivých látek, traumatu
-> oligofrenie => celkové zpomalení vývoje dítěte, ve stavbě chromozomu (Downův syndrom), hormonální porucha nebo metabolická porucha (Willsonova porucha)
Žádné komentáře:
Okomentovat