5. Petr Chelčický (1390- 1460)
• sedlák, vzdělal se sám v okruhu lidí v Betlémské kapli, s Husem se nakonec rozešli (Hus: dobro poznat pomocí zla, Chelčický: dobro poznat pomocí dobra)
• průkopnický myslitel - odlišoval se od středověkého chápání světa, postupoval od reality k abstrakci (induktivně), ostatní od abstrakci k realitě
• odmítá stavovská privilegia duchovenstva a šlechty
• zdroj nejvyšších hodnot tělesná práce, vyšší vzdělání zvyšuje rozdíly
• proti zkaženosti víry, kupčení s vírou, ...
• drží se biblické lásky, neodporování zlu (války chudáka ještě více poničí), pouze „boj duchovní“
• „O boji duchovním“ (1421) - odmítavý postoj k vyššímu vzdělávání (= netvůrčí přebírání učenosti autorit bez vlastního vkladu)
• „O trojiem lidu“ (1425) - nerovnost lidu mu odporuje
• „Postila“ (1441)
• „Siet viery svaté“ - kritika společnosti církve
6. Husitská tradice:
• Jednota Bratrská
- spory o husitství (jeho důležitost, zdroj inspirace)
- 1) stále se vracet k husitství jako k inspiraci:
• mysl (svobodná)
• demokracie
• právo na vlastní názor
• mravní opravdovost a pravda
• vrací se s nár. obrozením:
• Fr. Palacký: „Dějiny národa českého v Čechách a na Moravě“
• považuje hus. za vrchol v historii
• převažuje (i T. G. M.)
- 2) Nikoliv husitství, ale doba pobělohorská je vrchol - snaha o vymýcení hus. tradice
- 3) katolíci x Hus - chtějí ho rehabilitovat
• Josef Pekař - historik tohoto století, rezervovanější vztah k husitství: „Žižka a jeho doba“
Žádné komentáře:
Okomentovat