- dobré podmínky pro rozvoj díky dobovým podmínkám, humanismus se spojil s reformací, řeší se svobody myšlení a společenského řádu
Latinská humanistická literatura
omezena na nejvyšší vzdělané vrstvy – nemá větší ohlas, je psána v upřímném, vlasteneckém duchu, autoři dodržují moderní vědecké zásady (ad fontes = k pramenům) = nutnost zkoumání a znalosti podkladů, objevuje se prvek konfrontace, dogmata jsou odstraněny
Jan z Rabštejna – ve svém spise Dialogus hájí politiku krále Jiřího z Poděbrad v době, kdy katolické panstvo vypovědělo Jiřímu poslušnost, prvek tzv. konfrontace = odstraňování dogmat
Česká humanistická tvorba
určena pro běžné lidi (srozumitelná)
naučná literatura
Viktorin Kornal ze Všehrd – formuloval program národního humanismu ve své předmluvě k překladu Knih o napravení padlého (ke zprostředkování myšlenek požaduje češtinu). Byl i věhlasný právník (Knihy devatery).
cestopisy
Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic – cestopisy (Benátky, Egypt)
kroniky
Václav Hájek z Libočan – Kronika Česká - české dějiny od příchodu praotce Čecha do roku 1526, vypráví poutavě, patrná snaha zavděčit se bohaté šlechtě (oslava katolické šlechty, přesto se stala jedním z hlavních historických pramenů pro toto období) Byla velmi oblíbená až do 18. století.
péče o jazyk, překlady
Jan Blahoslav – znalec jazyka, mnohostranný vzdělanec, biskup jednoty bratrské
Filipiky proti misomusům (=nepřátelům vzdělání) – skvěle napsané, názory na potřebu vzdělání, vytvořil podmínky pro rozvoj vzdělání.
Gramatika česká – pojednává o jazykové správnosti, vytříbenosti, kráse mateřského jazyka, usiluje o ustálení jazykové formy
Muzika – základní příručka o hudbě a sborovém zpěvu, vznikla s přípravami na jeho Šalamounský kancionál – obsahuje 26 bratrských písní, ale i písně od Blahoslava,
Překlad Nového zákona – stal se podnětem k překladu celé bible – Bible kralická – kolektivní dílo českých bratří, rozhodující vliv na ustálení jazykové formy našeho spisovného jazyka
Zlatý věk českého písemnictví – od 70. let 16. století (= doba veleslavínská), rozvoj národní vzdělanosti a kultury za vlády Rudolfa II.
Žádné komentáře:
Okomentovat