Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Johann Gottlieb Fichte (1762 – 1814)

Johann Gottlieb Fichte (1762 – 1814)
- jeden z nejspekulativnějších filosofů
- narodil se v chudé rolnické rodině, byl pasákem hus
- Fichte zaujal místního šlechtice, hlavně svojí interpretací kázání, rebelant
- Pokus o kritiku všeho zjevení : inspirace Kantem, což zaujalo společnost, ale všichni si mysleli, že je to jen další Kantovo dílo, Kant se však autorství zřekl, což dalo prostor Fichtemu, stal se z něj uznávaný filosof
- byl profesorem, geniální rétor, ale nesnášenlivý
- onemocněl na tyfus, na který umřel
- Vědosloví : dílo z metafyziky, je to soubor prací, které neustále přepracovával
- je zástupcem subjektivního idealismu (solipsismus)
• neexistuje nic mimo vědomí
• nejde popřít, ale nejde z něj něco vyvodit
- vytvořil 3 kroky, kterými se snažil vysvětlit utváření reality z našeho vědomí
• 1. krok : absolutní JÁ = činnost, absolutní svoboda
: JÁ si sebe samo ještě neuvědomuje
• 2. krok : aby mohlo JÁ sebe samo určit, musí si vytvořit NEJÁ
• 3. krok : empirické JÁ klade částečné NEJÁ (moje vlastní omezení vnímání)
• JÁ a NEJÁ jsou předpoklady k vysvětlení světa kolem nás bez uvěření, jistoty, že svět skutečně existuje, nechtěl připustit, že existuje svět, připustil jen naše vědomí
- etika
• pokud lidskou podstatou je svobodný čin, který znamená překonávání překážek, tak nejhorším prohřeškem je vzdát tento boj
• urputný boj s překážkami je podstatou člověka
• „každý člověk si volí takovou filosofii, jaký je sám“
• přínos v národním uvědomění, hraničí se šovinismem

Žádné komentáře:

Okomentovat