Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Publicistický styl

Publicistický styl

= styl sdělovacích prostředků
- v útvarech řečnického stylu
Fce: informační, poučovací, vzdělávací, zábavná
Požadavky: aktuálnost, působivost, přesvědčivost

- základní zdroje informací: např.ČTK (Česká tisková kancelář)
- novinář: všestranně vzdělaný, spolehlivý, inteligentní, odhodlání, smysl pro čest, přesnost, pracovitost, pohotovost, neúnavný hledač pravdy
Kompozice: logická výstavba: systém „obrácené pyramidy“, různé úhly pohledu
Útvary publicistického stylu:
Zpravodajství - nevelký rozsah, konstatování, bez citového zabarvení
jazyk. prostředky jednoduché snaha rychle informovat
působivost: přitažlivé titulky, grafika (hlavně noviny)
Článek - delší příspěvek, snaha nejen informovat, ale i vzbudit pozornost, zájem, přesvědčivost
Komentář - odlišné od zpravodajství, autor vyjadřuje názor; styl pestrý, citově zabarvený, působivé jaz. prostředky (kupení synonym, obecná čeština, frazeologie,…)
Glosa - krátký útvar, kritická poznámka k událostem a názorům
Sloupek - vtipná časová úvaha v jednom sloupci, kurzíva
Causerie - vtipná novinářská úvaha o nějakém problému, lehčí tón, aktuálnost, zábavnost
Referát - informuje o průběhu jednání, akce, hlavní části citovány, věcnost, hodnocení, ustálená slovní spojení, formulace, citové zabarvení
Reportáž - smíšený útvar: zpravodajství + umělecký odborný styl
- nutné očité svědectví autora
- cíl: názorná představapřímý přenos
- živé a zajímavé, skutečné události, popisný postup
- informuje o zajímavých místech apod.
Fejeton - publicistický + umělecký styl konkrétní událost + fantazie
- aktuální téma všedního dne
- zábavné, ironie, humor, vtipné, duchaplně kritizující daný problém, neotřelé formulace
- přítomnost úvahy, stanovisko autora, fakta
Interview - písemně zpracované sdělení formou rozhlasovou
- plynulá návaznost, aktuální tématika, věcné, konkrétní otázky, vtipné odpovědi
Odborná diskuse, beseda - forma dialogu, aktuální společenská témata
Inzerce a reklama - snaha upoutat, motivovat
- kdo, co, kde, kdy, proč
- důležitá volba grafických prostředků (typ, čitelnost, výraznost,…)

Žádné komentáře:

Okomentovat