Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Klasicismus a osvícenství

Klasicismus a osvícenství nastupují po baroku. Začátky jsou v polovině 17. století ve Francii. Ta je ve znaku absolutistické vlády, takže i průvodním znakem celého klasicismu je sjednocenost. Klasicismus jako směr má jednotný ráz. Je ustálený, uměřený, jednodušší, zkrátka klasický. Objevují se v něm vlivy antiky. Je kladen důraz na vědu, vzdělání a rozvoj přírodních věd.

Umění se vyznačuje jednotnými pravidly, stanovuje jednotné pojetí krásy a pravdy. Odlišujeme zde umění vysoké a nízké.
vysoké – drama (tragické), óda, hymnus, sonet, epos
nízké – prozaický román, píseň, bajky, komedie

drama (tragedie) – princip 3 jednot – jednota obsahu, času, děje
- děj jenom během 24 hodin, na jednom místě, žádné vulgarismy
- jenom vyšší vrstvy
- sešroubované, často historická díla

filosofie – projevuje se racionalismus (rozum), je osvícenská (optimismus)
René Descartes –racionalistický filosof (představitel)
-racionalistické odvození náboženství
-cit: „myslím, tedy jsem“

Klasicismus

Francie
Jean Racine -tragedie
-inspirace z antické mytologie
-dílo: Faidra - Faidra se dozvídá klamnou zprávu o smrti svého manžela, vyzná lásku svému synovi Hippolytovi, ten ji nechce, Theseus (manžel) se vrací domů, Faidra to svede na Hippolyta, Theseus prosí bohy aby ho zabily, splní se to, Faidra ale kápne božskou a otráví se

Moliere -žil divadlem (jako Shakespeare)
-věnoval se lidským vlastnostem, zachytil je oblíbenou formou, nadčasově
-díla -Tartuffe neboli Podvodník
-Lakomec
-Zdravý nemocný
-Škola pro ženy
-Škola manželů

Lakomec –Harpagon je lichvář, pro peníze chce provdat své děti za ty co chce on, sám si chce vzít milou svého syna, synův sluha mu ukradne 3000 zlatých, vrátí mu je pouze za Marianu a jeho dcera si může vzít muže svého srdce,
-Harpagon je posedlý touhou po penězích, insp.= Komedie o hrnci

Tartuffe –Orgon je bohatý kupec, vetře se k němu T., získá jeho přízeň, majetek, tajemství, O. chce aby si T. vzal jeho dceru Marianu, ta miluje Valéra, O. prokoukne T. ale zdá se být pozdě, král zachrání O. a dá T. vsadit do vězení, celá rodina znala T. pravou tvář jen O. byl k ní slepý
Pierre Corneille – Cid- napsán v baroku, osnova klasicismu

Jean de La Fontaine – Bajky – čerpá z bajek Ezopa, převažuje autorova invence

Francois, vévoda de La Rochefoucald – zakladatel aforismů, zaměřil se na lidské vlastnosti
-sbírka aforismů – Úvahy neboli Morální sentence a maximy
-cit: „ Ani celá armáda těch, kteří mluví, nezmůže jednoho, který jedná.“

Rusko
Ivan Krylov – Bajky

Žádné komentáře:

Okomentovat