Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Vývoj českého divadla do konce 19. století

Novočeské divadlo se začíná formovat až v 19. stol.

-Drama vzniká ve starověkém Řecku z náboženských obřadů – konaly se slavnosti na počest bohů, kde se hrála divadelní představení, z nichž později vznikla tragédie (drama vážného obsahu), ze žertovných satirických písní vznikla komedie. Divadlo se hrálo v amfiteátru, kde byla dokonalá akustika, hráli muži s maskami, důležitá byla úloha chóru, doprovod na hudební nástroj.
-výstavba dramatu:
1) Expozice – uvedení do děje,seznámení s prostředím, postavami a možným konfliktem
2) Kolize - vystupňování zápletky, zauzlení
3) Krize - vyvrcholení zápletky
4) Peripetie - náznak možného obratu, hl. hrdina tváří v tvář řešení, životní situace - komplikace
5) Katastrofa - konečný obrat v ději, vyřešení konfliktu; 1ve veselohrách se říká pouze závěr
Formy dramatu:Tragédie, komedie,melodram(text je spojen s hudbou), fraška

-1.české drama vzniká v 1.pol.14. stol –Mastičkář -nejstarší české světské drama, které se vyvinulo z nábož. hry
-fraška z prostředí středověkého tržiště
hovorový jazyk s vulgarismy i archaismy
-3 zbožné Marie nakupují masti, aby mohli pomazat mrtvé tělo Ježíše Krista

-v období humanismu v Čechách
- snaha vytvořit drama na nových základech, neboť vývoj staročeského dramatu zbrzdilo husitství
- žádné drama z české půdy, od 16.století latinské a české hry podle biblických motivů,převážně ze Starého zákona
-v době barokní se drama vyvíjí spíše jako prvek pololidový-tzv.mezihry (při jarmarcích sloužily ke kratochvíli), interludia- frašky z lidového prostředí, plné satiry, parodie
-jezuitské drama složilo na propagační účely(světci, mučedníci, postavy ze světové historie...)
-v 17. stol se objevuje divadlo loutkové – Matěj Kopecký
-zvláštní použití měly hry Jana Amose Komenského, které sloužily k didaktickým účelům (Škola hrou, Škola na jevišti)

-divadlo sehrálo významnou úlohu v době národního obrození
ü -prosazovalo se v konkurenci německé a italské scény velice těžce
ü -vlastenci si uvědomovali, že mluvené slovo působí silnějiÞvznikaly hry pro lidové obecenstvo, vlastenecké a historické hry
ü -cílem bylo ukázat minulost českého národa a neustále vychovávat

-1738 otevřeno divadlo v Kotcích-1. pokus o českou hru Kníže Honzík (skončila neúspěchem)-přeložená jednotaktovka

-1783 založeno Stavovské divadlo(původně Nosticovo,později Stavovské, pak Tylovo a teď znovu Stavovské)- -česky se zde hrálo velmi zřídka, a to ještě v nevhodnou dobu
-uvedena premiéra opery Don Giovanni, dirigovaná přímo Mozartem
-roste zájem o česky hrané divad.Þr.1786 založeno divadlo Bouda
-dřevěná budova na Koňském trhu(dnes Václavské náměstí),funguje pouze 3 roky
-hrají se hry:didaktické, vlastenecké (Oldřich a Božena, Břetislav a Jitka)
-objevují se zde i Shakespearovy hry
-divadlo pro lidi obyčejné, nevzdělané – služky….,
Þmá velký náboj, významné divadlo
- Václav Thám (1765 - 1816)
- napsal celkem 53 her (45 přeložil a 8 původních)
- vlastenecké hry čerpající z českých dějin
- Břetislav a Jitka aneb Únos z kláštera
- Vlasta a Šárka

- Karel Ignác Thám
- Soustředil se především na překlady - např. Shakespearův Mackbeth

-1.představení v divadle U Hybernů

Žádné komentáře:

Okomentovat