Bohumil Hrabal - Český prozaik světového ohlasu, který psal povídky, lyrickou prozu- tzv. reflexivně lyrický a epický proud(Milan Jankovič, nedá se říct román jako takový)
-život: -narodil se v Nymburku , otec v pivovaru( prostředí pivovaru použil pro zfilmované dílo Postřižiny), studoval práva v Praze, kde získal doktorát po II.sv.válce
-miloval lidové prostředí, hlavně pražskou periferii-oblast Libně a jejich hospůdek,
kde žil( oblíbená hodpoda U Zlatého tygra , Staré Město)
-oblíbenou oblastí bylo také Kersko(obalst Polabí, kterou si vybral jako místo dění jeho zfilmovaného románu Slavnosti Sněženek)
-během života vystřídal mnohá zaměstnání, i když byl právníkem s doktorátem)úředník ,skladník, obchodní cestující, brigádník)
-obdivoval Jacka Kerouaca a surrealisty Andreho Bretona a Salvatora Dalího
-navštívil USA(přítelkyně April Clifordová”Duběnka”, jeho překladatelka do angličtiny –dopisy, listy po r.1989)
dílo: -rozsáhlé, světově známé,
-psal povídky, lyrickou prozu- tzv. reflexivně lyrický a epický proud (není to román!)
-zajímal se o konkrétního jedince v konkrétní situaci
-publikační činnost děl:jeho díla měla složitou publičkační činnost, často podléhala cenzuře, vyšla také v samizdatu a exilu
-pro své dílo se inspiroval surrealismem, ale také proaziky jako Kerouac, J.Joyce…
-metoda psaní proudem, setřihem, montáž(Toto město je ve spol.) inspirace kolářem. a koláž(Inzerát nad dům,ve kterém..-surrealist. princip automat. psaní)
-metody surrealismu
-BH -vynikající práce s jazykem , řečí a mluvou
-hovorová řeč- slang, slang dodává hovorovému stylu šperky
-hrdinové zvláštní , atypičtí(pábitelé)
-považoval se za zapisovače a střihače
metoda pábení: zvláštní osobitá metoda BH, syntéza tradičního a avantgardního velice osobně pojaté prolnutí, filozofické obrazy světa
podstatná inspirace hodspodské prostředí, pražská periferie Libeň, z nich chtěl zachytit skutečný život, nepřikrášlený, surreálně groteskní, černohumorně absurdní
mísení a prolínání vysokého a nízkého, krutého a drsného, čerpá také ze života, životní zkušenosti
počátky tvorby: první povídky:60. léta zviditelnil se
1) Perlička na dně(1963),
2) Pábitelé(1964)-objevují se tzv. hrabalovské figurky, zachycuje velice pestré společenské prostředí
Pábitelé lidé: pábitelé (neologismus) lidé, kteří něco dělají až se směšným zaujetím. srandovní postavičky(chytač motýlů, Postřižiny, Slavnosti Sněženek)
3) Taneční hodiny pro starší a pokročilé – experimentální próza, psaná jedním šmahem
4) Ostře sledované vlaky - nejznámější dílo BH, které je proslaveno díky stejnojmenému filmu J.Menzela, který za toto dílo obdržel Oskara
-prostředí: malá železnicční stanice na konci II.světové války¸
-dílo se dá velice těžko interpretovat
-hl. postavou Miloš Hrma – zmatený, mladý, neúspěšný v lásce, na konci je však ukázán jako hrdina, v momentu, kdy hází bombu do jedoucího vlaku a umírá, přednosta stanice
průvodčí
-toto dílo obsahuje další existencionalistické prvky: odcizenost, absurditu, sebervražda, náh. a zbytečnou smrtí
Postřižiny – vzpomínka na otce, na své dětství (pivovar Nymburk), závěr románu je věnován rozvoji techniky, zkracování času => zkracování vlasů maminky, hrdinové se loučí s klidným životem pod náporem vývoje který se blíží
Městečko, kde se zastavil čas – vzpomínka na jeho dětsvtí, jak se městečko mění, jak se dostávají do domovů důchodců, něco upravil
Krasosmutnění – jak se vyvíjí městečko za války
Harleklýnovy miliony – nostalgická a pesimistická proza, dle filmové melodie, prastředí: domov důchodců, o jeho mamince v domově důchodců, nesmířila se se stárnutím
Obsluhoval jsem anglického krále – vydáno v samizdatu
Příliš hlučná samota -jeho nejoblíbenější dílo, hl.p.- balič starého papíru Hanťa, postava renesanční
-lidový filozof, vstřebává vše kolem sebe informace, svoji práci dělá s láskou
- na koci páchá sebevraždu, protože mu hrozí, že přijde o místo v, nezbude mu žádná jistota, žádné naplnění života
Myšlenka: likvidace kulturních a uměleckých hodnot, myšlenky k nimž lidstvo dospělo se proměňují v pouhý čistý papír
Slavnosti sněženek-dílem oslovil dvě čtenářské generace
prostředí:Karsko, chatová kolonie
-zfilmováno, úspěšná komedie
ukázka:Toto město je ve společné péči obyvatel-tak živé řeči, popis Prahy ( ulic, náměstí, parků)
-Praha- kosmopolitní město
-montáž
-těžké lepší být doma cizincem- člověk může objevovat stále nové
-na porozumění, části nezcela pochopitelné
-koláž výtvarné umění, pábení- posedlost něčím,, smyslnost pro krajinu kerska
ukázka:Postřižiny- příjezd maminky do města , renesanční prožitek
-maminka: pěkná, výstřední
-ukázka Jarmilka: typické Hrabalovské rysy
-postava Jarmilky- vztah k Jarouškovi, figurka na okraji -společnosti, netěší se žádnému postavení, dobré srdce, každý v životě něco dostal a je důležité to rozvinout, vychází ze životní zkušenosti
Ladislav Fuchs-osobitý poválečný spisovatel, originální autor světového významu, který proslavil český psychologický román
-studoval psychologii, filozofii, dobře situovaná rodina-Praha, introvert, samotář, kunsthistorik
-r.1963 vychází první jeho dílo Pan Theodor Mundstock
-Fuchsův psycholog. román: promyšlenost, napětí, nejtajnější záchvěvy lidské duše, vyžaduje soustředěné čtení, velmi osobitá kompozice, kritici je přirovnávají k hudebním dílům
Mí černovlasí bratři – prostředí ZŠ, Michael a jeho 3 židovští kamarádi, příchod nového učitele, zasedne si na Michaelovi 3 kamarády, oni ho chtějí zničit ale zničí on je, změní se bezstarostnost, jeden z kamarádů umře, jeho další dva kamarádi byli kvůli tomu že jsou židi vyloučeni ze školy, Michael je přesvědčen že válka skončí ale pak odtáhnou Ester (sestru jednoho kamaráda), pak už má jenom jednoho kamoše, ten chce aby s ním M. strávil jeden den, domluví se že spolu pojedou do Palestiny, nakonec zůstane jenom Michael
Pan Theodor Mundstock - příběh stárnoucího muže, prostého úředníka z Prahy, který je každý den vystavován obavám z vlastního osudu, strach z neznámého a příprava člověka na to , asi vlivem psychického tlaku se objevuje vnitřní dvojník Mon(vede dialog sám s sebou) PTM objevuje poté metodu jak se připravit na přežití koncentračního tábora, trénuje se v utrpení(domácí koncentrák)
- vše končí velice absurdně na seřadišti k transportu, kde ho při přehazování kufru z ruky do ruky srazí německý automobil
- absurdita na konci triumfuje(z odcizenosti a absurdity bytí není úniku, absurdní činy-existencionalismus)
„Člověk se není schopen připravit na úplně všechno.“ „Jak lze bojovat se zlem“
Variace pro temnou strunu - absence epiky, román popisující rodinné vztahy, vztahy v ponurém pražském domě z pohledu labilního chlapce Michala, objevuje se kafkovský pocit odcizení, zachycení přísného řádu rodiny, vyučovací proces na gymnáziu
- Michal se snaží uniknou, uzavřenost, vlastní dušení svět, těžko nachází vztahy k lide jeho okolí, ztráta komunikace s okolím
Spalovač mrtvol - novela krátkého rozsahu, příběh zaměstnance krematoria, prostřednictvím zla(nacismu, fašismu) se ze spořádaného manžela stává ďábel pod tlakem přítele Williho(člena NSDAP) se proměňuje a stává se z něj ďábel, udává židy v postupné kariéře mu brání položidovský původ jeho manželky a dětí m nakonec po válce nepochopí, že páchal zlo
-propracovanost kompozice, stírání hranice mezi snem a skutečností, symboličnost, propracovanost
cit:“Člověk je jako harfa, jsou v něm struny nevyšší, ale i ty nejslabší jako na harfě, takže je člověk ani nezaslechne. Na tu temnou strunu by se ale v životě nikdy nemělo hrát.“
Myši Nathalie Mooshabrové – krutá obžaloba nelidského zacházení člověka s člověkem, moderní horor,
-první plán – matka týraná vlastními dětmi se rozhodne vraždit jiné děti aby jejich matky ubránila před tyranií potomků
-druhý plán – alegorický obraz mechanismů nekontrolované pol. moci a kultu osobnosti, v paní Mooshabrové se objevuje zašantročená vládkyně
-hojná symbolika, dvě námětové linie, dopad dlouholeté přetvářky na psychiku jedince, vztah mezi rodiči a dětmi
Kriminální rada – vztah otec a syn
Žádné komentáře:
Okomentovat