1. Teorie centralizovaného státu
- státy sjednocené pod centrální mocí panovníka
- koncepce národních států x katolický univerzalismus
- jednotný hospodářský prostor
- moc, která stojí ve středu státu - absolutismus
NICCOLO MACHIAVELLI (1469 - 1527)
"Vladař"
- M. názor
- potřeba sjednotit a osvobodit Itálii rukou silného absolutistického panovníka
- jako panovníka si vybral Lorence Medikejského
- nemá být vázán žádnými morálními, společenskými, náboženskými a právními předpisy ani vlastním slovem
- vše ku prospěchu státu a naplnění úkolu
- účel světí prostředky (jezuitské heslo) Þ pol. zásada- machiavelismus
- návod pro panovníka, jak vládnout
- absolutní forma státu je vhodná pro rozdrobené státy - po zformování silného celku - ideální zřízení pro zavedené státy je republika
- „učebnice vládnutí“ – každá kapitola se zabývá jiným tématem týkajícího se vládnutí
JEAN BODIN (1530 - 1596)
- Francie zmítaná náboženskými válkami - potřeba zasáhnout
- "Šest knih o státu" - definice státu - právní vláda nad společnými záležitostmi několika rodin - vláda má mít svrhovanou moc - propracoval i pojem státní suverenita
- geografická typizace státu:
- národy mírného pásma - silný stát
- národy severského pásma - náboženský stát
- národy jižního pásma - smysl pro spravedlnost. láska k práci - stát rozumu
2. Teorie přirozeného práva
pojetí práva - je dáno člověku Bohem - věčné absolutní, nutné
- lidský produkt - právo psané / zvykové - dohoda mezi lidmi, nenutné, pozitivní
- existuje suma lidských práv, která jsou dána člověku a nejsou z úmluvy lidí mezi sebou – nutné, podstat práv je už v lidské povaze
- přirozená práva získáváme prostě tím, že se narodíme lidmi
- právní stát se je snaží respektovat ( X totalita)
HUGO GROTIUS (1583 - 1645)
- zakladatel společenské smlouvy a přirozeného práva
- holandský právník
THOMAS HOBBES (1588 - 1679)
- "Leviathan" - lidé nemůžou žít v nejistotě - stát
- absolutismus
- je třeba vzdát se části práv a přenechat je státu
- původní stav - válka všech proti všem - přenesení některých práv na stát
- není rozdíl mezi „mým“ a „tvým“
- místo přírodních zákonů občanské
- nic není spravedlivé ( kde není vlády není zákon, kde není zákon, není spravedlnost)
Žádné komentáře:
Okomentovat