Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Trilogie Hordubal, Povětroň, Obyčejný život:

- díly nemají společné téma, ale filozofický podtext řešení otázky, zda člověka, svět a pravdu skutečně lze poznat
- relativistický pohled na pravdu, mnohotvárnost lidské osobnosti
Hordubal
Příběh sedláka ze Zakarpatské Ukrajiny, který se vrací z Ameriky, kam se vydal za výdělkem. Žena i dcera se mu mezitím odcizily a žena má milence, se kterým nakonec Hordubala, o němž nevědí, že je smrtelně nemocen, zavraždí. Příběh sledujeme očima Hordubalovýma, očima četníků, kteří vyšetřují vraždu i očima soudu.
- obtížnost pochopit pravé motivy lidského jednání
Povětroň
Příběh smrtelně zraněného člověka, který jako jediný přežil havárii letadla. Jeho osud, který je pro všechny velkou neznámou, se pokoušejí rekonstruovat tři lidé, kteří s ním v nemoci přicházejí do styku - jeptiška, jasnovidec a básník. Jejich příběhy mají jak rysy rozdílné, podle životních zkušeností toho, kdo příběh vypráví, tak rysy shodné, vyjadřující všelidskou zkušenost...
Obyčejný život
Životní retrospektiva starého železničního úředníka z různých pohledů ukazuje, že i v tom nejobyčejnějším člověku se střetá celá řada protichůdných bytostí, že i zdánlivě jednoduchý člověk je vnitřně mnohostranný a rozporuplný.
- problém lidského poznání (je možné poznat pravdu o světě ?)
- dorozumění mezi lidmi (je možné najít pochopení pro sebe a rozumět sobě?)

Témata z reálného života:
Povídky z jedné a druhé kapsy
- původně zveřejňovány časopisecky
- detektivní zápletky
- odhalení pachatele je vždy vysvětleno vztahy mezi lidmi a analýzou morálky
- užívá hovorových prvků, poutavý vypravěč, soustředil se na "malého člověka" a jeho vlastnosti

První parta
- z havířského prostředí: zával v dole překvapí skupinu složenou ze studenta, geologa, starého horníka
- velikost lidské solidarity

Válka s mloky
Mloci, které lidé nejprve využívají k práci a všemožně je podporují, se nakonec přemnoží, a začnou lidem bourat pevniny s omluvou : „Je nás příliš mnoho, potřebujeme místo, kde žít.“
- reportážní forma, doplněno výstřižky z novin
- varování před hrozbou nacismu
- Č. se zamýšlí nad osudem lidstva – otevřený konec románu

Žádné komentáře:

Okomentovat