Afázie
 porucha, ztráta již vyvinuté řeči při orgánovém poškození  mozku (úrazech hlavy, poranění mozku, mozkových příhodách,  krvácení).
 Základní rozdělení afázie je na:
 * senzorickou (sluchová, zraková) - postižený slyší, vidí, ale  nerozumí nám
 * motorickou rozumí obsahu sdělení, ale neví, jak odpovědět
 I u dětí se setkáváme s afázií - dětská vývojová afázie.  Jedná se o postižení eči ještě nehotové, vývoj řeči nebyl  ukončen. Záleží na tom, kdy byl mozek postižen, v které  vývojové fázi řeči, a také na celkové rozumové vyspělosti  dítěte.
 Těmto dětem je nutné poskytnout spec. péči, většinou ve  spec. školách pro děti nemluvící, příp. s vadami řeči.
Kultura řečového projevu
Kultura řečového projevu se odráží v různých jazycích světa a způsobu života v tom kterém kulturním prostředí: tak např. Eskymáci mají asi 40 termínů pro různé druhy sněhu, Arabové přes 800 termínů pro velbloudy, celé barevné spektrum je vyjádřeno v jazyce Bassa vyjadřováno jen dvěmi slovy atd. říká se, “reálný svět” je tvořen “jazykovými návyky”, a proto svět kultur s různými jazykových znaků jsou různými světy, propůjčujícími myšlení svých příslušníků různou strukturu.
Existuji tři funkce řeči:
1. označovací či zobrazovací (označování či zobrazování jevů a věcí, vlastnosti vztahů apod.)
2. výrazová (vyjadřuje vnitřní stavy, pocity jedince)
3. vybízecí (působí na druhého člověka jako výzva k něčemu, jako apel)
Žádné komentáře:
Okomentovat