Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Vývoj osobnosti - zrání či učení?

Vývoj osobnosti - zrání či učení?
1. Vnitřní výbava - zrání
2. Vnější prostředí

Add. 1) Vnitřní biologické podmínky se uplatňují v průběhu biologického zrání jedince
 evoluční = rozvojová - projevuje se růstem a zdokonalováním životních struktur
 involuční = zániková - projevující se jejich úbytkem a rozpadem

Vnitřní výbava jedince zahrnuje:
A. dědičnou - genovou výbavou převzatou od rodičů pro početí
B. tato výbava může být pozměněna genetickými mutacemi (svalová onemocnění)
C. ve vrozené výbavě, kterou si jedinec přináší na svět , ale i vývoj plodu v děloze matky (způsob výživy, tvrdé drogy, nikotin, alkohol, závažnější konflikty, infekční onemocnění) - jsou to rizikové faktory, které snižují pravděpodobnost zdravého vývoje dítěte. Představuje mnoho možností, ale i meze tělesného i duševního vývoje jedince
D. konstituční výbava- mimo vrozené výbavy zahrnuje i účinky prostředí

Zrání postupuje v určitých kritických obdobích, které na sebe navazují a je nutné je při výchově dětí respektovat. Nelze urychlit vývoj jedince a některá stadia přeskočit, prostě proto, že mozek ještě není zralý.To co používáme se rozvíjí, ty části mozkové kůry, které nejsou zásobovány podněty se nerozvinou.

Add. 2) Vnější prostředí - zahrnuje působení fyzikálních vlivů na vývoj jedince, kdy většina nedostatků nebo i nadbytků vyvede jedince z biologické rovnováhy a někdy způsobí poškození (stres, podchlazení - přehřátí, nedostatky - nadbytky vitamínů, sluneční záření)

Učení:
Má největší význam z vnějších vlivů na utváření osobnosti jedince:
Učení urychluje u člověka proces zrání, ale může působit až na určité úrovni zralosti nervové soustavy.
 učení nahodilé (zkušenost s ohněm, traumatizující zážitky pro haváriích)
 učení soustavné (učení a záměrná výchova)

Žádné komentáře:

Okomentovat