Barokní drama: nedůvěra v rozum, absolutizace víry;
Calderon de la Barca – navazuje na Lope de Vegu, liší se hlubším filozofickým pojetím životních problémů v souvislosti s náboženstvím a složitějším vyjadřováním;formální stavba dramat, stylistické protiklady, stoupenec protireformace; náboženská dramata a tragedie cti: Soudce Zalamejský, Lékař své cti; komedie: Schovávaná na schodech; hra: Život je sen – tři jednání, stěžejní drama španělského baroka, základní otázky smyslu a obsahu života, lidské existence a svobody člověka;
Klasicistní drama: jednotné principy a pevný řád, rozumová kázeň, dodržuje 3 jednoty místa, času a děje.
Pierre Cornelie – tragikomedie, neobyčejně úspěšná;
Jean Racine – nejslavnější autor tragedií v době francouzského klasicismu; dramatický děj, psychologický konflikt, přání člověka × povinnost společností = osvobozující smrt; Faidra;
Moliére – kritický pohled na skutečnost, satirický obraz nedostatků, výsměch lidským slabostem, smírné řešení konfliktu; Misantrop – znechucení ze styku s lidmi, nepřizpůsobivost; Lakomec – Harpagon je lakomec schopný obětovat pro peníze cokoliv; Don Juan – pokrytecký šlechtic, kritika rozmařilosti; Tartuffe – vrcholné dílo; pokrytectví a církev; kritizuje kariérismus, chytrý podvodník Tartuffe a důvěřivý slaboch Orgon;
Itálie - comedia della’arte naprostý protipól vznešené klasicistní tragedie; italská národní veselohra, všední problémy zachyceny ironicky, výstižně zachyceno měšťanské prostředí; improvizace na scéně, komická pantomima;
Carlo Goldoni – hlavní postava nositelka děje i myšlenky obsahu; Hrubiáni – zesměšňuje rodinný despotismus; Poprask na laguně – obraz ze života rybářského městečka;
Žádné komentáře:
Okomentovat