Vývoj českého divadla a jeho společenská funkce
Smysl divadla:
- podává obraz doby ze které je hra, umožňuje prožitek něčeho, co člověk sám neprožil
- vychovávání národa….
- neplní jen funkci zábavnou, ale především funkci seznamovací v době
- NO jedním z nejvhodnějších prostředků, kterými bylo možné působit na lidy, ovlivňovat široké, ale i lidové vrstvy
- divadlo se u nás rozvíjí již od středověku - rituály na uctívání boha, pololidové hry…
- Neexistovali stabilní scény, ale kočovné společnosti a ochotnické soubory.
- baroko - pololidové hry, světská tématika - období turecké vojny, církevní tématika - hry, výjevy z písma(tzv.: interunia)
- Národní obrození - velký rozkvět divadla, absence českého jazyka, proto vznikají divadla, kde se hrálo česky lidé se dali vychovávat pomocí her k vlastenectví.
- existuje převážně kočovné divadlo - úplně odlišné od současného divadla.
- Kromě těchto divadel se také rozvíjí loutkové divadlo - v této době větší rozsah než dnes.
- v 18. století vznikají v Praze první stálé divadelní budovy
- české divadlo v době Národního obrození se obtížně prosazovalo vedle divadla německého a italské opery. Obrozenci se mu však soustavně věnovali pro jeho bezprostřední vliv na diváka.
- od r. 1738 existuje v Praze divadlo v Kotcích - pokus o vytvoření českého představení
- r. 1771 česká hra Kníže Honzík - vystupovali zde němečtí herci, kteří neovládali češtinu. Nezdařilý překlad.
- 1. české divadlo - novočeské divadlo. Oficiální název - Vlastenecké divadlo. - úkolem bylo zajistit pravidelné české představení, vychovat české herce a vytvářet české hry
- Bouda - vzniklo r. 1786 - dřevěné divadlo, stálo na koňském trhu (dnes Václavské náměstí)
- působí zde autor dramat Václav Thám, Prokop Šedivý a herec Karel Ignác Thám - také cizí překlady (Schiller, Shakespeare, Goethe)
Žádné komentáře:
Okomentovat