3) Charakteristiky tvůrčí osobnosti.
Tvůrčí řešení závisí nejen na vrozených schopnostech jedince, ale do značné míry na shromáždění rozsáhlých zkušeností, které se uplatní v okamžiku náhlého nalezení řešení v momentě inspirace.
Výzkumy se rozšiřují ze zkoumání vynikajících tvůrčích osobností, na tvořivost jako obecnější schopnost přítomnou v nějaké míře i u ostatních lidí, projevující se jako součást životního stylu jedince.
Např. zařizování pokoje, maximálně využít prostor, sladění barev, tvořivě řešit neočekávané situace...
Rozlišujeme vnější a vnitřní činitele tvůrčího zvládání životních úkolů
Vnitřní:
určitá míra inteligence, jako nutná ale nikoliv postačující podmínky u některých typů úkolů, inteligence a tvořivost spolu nekorelují
otevřenost nové zkušenosti, odhodlanost zkusit něco nového, síla nést úzkost z nejistého výsledku,
sebeovládání a odpovědnost, souvisí se schopností překovávání vlastního strachu z posměšků, neúspěchů, překonávání vlastních emociálních barier. Podřízení se tvůrčí činnosti.
Aktivita - tvořiví jedinci se věří a dokáží vytvářet nové vztahy, kde je jiní lidé nevidí. Tvůrčí aktivita může být i zdrojem radosti a uspokojení tvůrčích jedinců, souvisí s upokojováním seberealizačních potřeb člověka.
pružnost ve způsobech poznávání střídavě na různých úrovních myšlení, pružnost ve využívání analyticko-syntetického, konvenčního myšlení, závislého na vzdělání, prostředí.
Vnější:
výchovné přístupy, autokratický postoj učitelů k žákům, vyžaduje poslušnosti, podřídivosti a průměrnosti. Vše co vybočuje z průměru je problematické, ruší a je potlačováno.
Tlak ke konformitě a odmítání odlišností patří k obecnějším tlumivým vlivům na tvořivost.
Kulturní stereotypy v obecném povědomí společnosti je odlišně chápáno jako něco abnormálního, lidé se většinou snaží příliš nevybočovat.
Jak je možno rozvíjet a co naopak tlumí tvořivost jedince?
Bariery tvořivosti:
tedy vnější i vnitřní příčiny snižující tvořivost je možné dělit i podobně na bariery:
sociální - zahrnují výse uvedené kulturní vzorce, sociální skupinové normy, společenská tabu, názory, tlak ke konformitě
emociální - vlstní strach, že udělám chybu, neschopnost nést riziko neúspěchu neobvyklých řešení
kognitivní - jsou působeny zafixováním, pevných představ funkcí předmětů a upevněním postupů řešení, neschopnistí vybočit ze zaběhlých myšlenkových kolejí při řešení nového problému. Řešení, pak najde někdo, kdo se nenaučil, že to nejde
Rozvíjet tvořivost je možno určitou mírou inteligence, zkušenostmi, odpovědností a sebeovládání, aktivitou, pružností ve způsobech poznávání vlastně vše je závislé na duševních schopnostech daného jedince.
Žádné komentáře:
Okomentovat