3) Vysvětlete vztah motivace a kvality výkonu.
Motivace vyvolává a vede činnost. Konečný výsledek dosažená úroveň výkonu je výslednicí vztahu uvolněné síly (intenzity) motivace a složitosti náročnosti výkonu. Co je tím myšleno? Ze zkušenosti známe, že čím víc vám na něčem záleží, tím pravděpodobněji uděláte chybu.Při příliš silné motivaci uděláte chybu, při menší síle motivace spíše uspějete. Každý člověk má pro každý výkon jinou úroveň motivace (sílu motivace), kdy je jeho výkon nejlepší optimální. Ve spánku je úroveň motivace minimální - jen očekávání velmi důležitých výkonů ho ruší. Po probuzení se postupně aktivace zvyšuje až na nejlepší úroveň pro uvažovaný výkon, podáváme nejlepší výkon, pokud se ale motivace zvyšuje dál, narůstá vnitřní napětí, s blížící se zkouškou nebo hodinou setkání, dostáváme trému, a výkon se pomaličku začne zhoršovat.
Aspirační úroveň značí, jak vysoký cíl si jedinec stanovuje, co chce dosáhnout. Někdo je lepší v matematice - tudíž očekává lepší známku z testu, týž jedinec ví, že má mezery v gramatice a očekává špatnou známku. Jeho aspirační úroveň v obou případech raálně odráží jeho schopnosti, je přiměřená jeho běžným výkonům. Pokud si nebude věřit, bude čekat nižší výkony i v matematice a naopak. Aspirační úroveň závisí nejen na schopnostech jedince a jeho zkušenostech s určitou situací, ale také na jeho sebedůvěře.
4) Hierarchie potřeb podle Maslowa.
Nižší potřeby:
1) fyziologické potřeby
2) potřeba bezpečí
Navazují vyšší potřeby: (pokud jsou splněny nižší potřeby)
3) Potřeby sociální: lásky a sounáležitosti
4) Potřeby úcty, sebeúcty, zažívat úctu druhých
5) Potřeby sebeaktualizace:
odstup a potřeba soukromí
nezávislost na kultuře a okolí
smysl pro humor bez nepřátelství
originalita a tvořivost
sebetranscendence
Maslowova teorie 5. Základních stupňů lidských potřeb.
Žádné komentáře:
Okomentovat