Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Intimnost proti izolaci (mladá dospělost)

6. Intimnost proti izolaci (mladá dospělost)
 nově nabytá identita mladého člověka
 sklon k izolaci
 nastává čas pro plné vyvinutí schopností spojit se v citovém vztahu s partnerem:
• vzájemnost orgasmu
• s milovaným partnerem
• opačného pohlaví
• s nímž jsme schopni a ochotni si vzájemně důvěřovat
• a snímž jsme schopni a ochotni regulovat cykly práce, plození, rekreace
• tak, aby byla zajištěna i potomstvu všechna stadia uspokojivého vývoje

7. Generativita proti stagnaci (zralá dospělost)
 rozvíjí se zájem o plození
 každý potřebuje cítit, že je potřebný

8. Integrita já proti zoufalství (pozdní dospělost a stáří)
 ten, který úspěšně zvládl předcházející stadia, s v tomto období uvědomuje smysluplnost toho, co celý život dělal, dosahuje moudrosti a integrity já


Piagetovo pojetí kognitivního vývoje:
je řízena především dvěma mechanismy:
1. asimilace - odpovídá včlenění, přijetí předmětu do své zkušenosti, učení
2. akomodace - přizpůsobování činností vnějším skutečnostem

 senzomotorická inteligence - postupně vzniká vjemová činnost, zvyk i sama inteligence již v období před nástupem řeči a představ
 semiotická či symbolická funkce - objevuje se ve věku okolo jednoho a půl až dvou let, je základem pro vývoj pozdějšího jednání, neboť spočívá ve schopnosti představovat si něco prostřednictvím něčeho jiného
 konkrétní myšlenkové operace (okolo 7. - 8. Věku) - předoperační období je charakterizováno právě tím, že dítěti chytí pojem zachování. Operace jsou vázány výhradně na konkrétní předměty. Tvoří mezistupeň mezi vlstní činností a logickým myšlením. Řídí se i citový a společenský život dítěte.
 formálně-logické operace - operace ukončuje dětství a předznamenává nastupující adolescenci, probíhá během etapy formálních operací (zhruba mezi 11, 12. Rokem a 14. A 15. Rokem věku. Jedinec uvažuje nezávisle na přítomnosti, pracuje s hypotézami, usuzuje o výrocích. Pro duševní vývoj jsou příznačné tyto faktory:
• organický růst, zrání nervové soustavy a endokrinních systémů
• úloha učení a zkušenosti získané v činnosti (fyzikální zkušenost a logicko-matematická zkušenost
• sociální interakce a přenos
• proces vytváření rovnováhy ve smyslu autoregulace

Žádné komentáře:

Okomentovat