Kolbergovo pojetí mravního vývoje osobnosti
navazuje se svým pojetím a Piagetovy výzkumy. Žádal děti ve věku, aby zhodnotili správnost či nesprávnost činů osoby v povídce.
I. Prekonvenční úroveň:
1. stadium: odměna-trest - člověk se chce vyhnout trestu a přizpůsobit se autoritám s převahou moci
2 . stadium: účelové myšlení - chování zaměřené na uspokojení vlastních potřeb
II. Konvenční úroveň:
3. stadium: shoda s ostatními, morálka je určována standardními obrazy společnosti, morálka poslušného dítěte
4. stadium :orientace na společnost - morálka daná společenskou autoritou, zákony států
III. Postkonvenční úroveň:
5. stadium: sociální smlouva, společnými hodnotami a právo jednotlivce - zákony tu jsou ke všeobecnému blahu a chrání práva všech lidí
6. stadium: morálka daná zásadami vlastního svědomí, respektování druhých a abstraktních etických principů - principy jsou všeobecné představy o spravedlnosti, stejně jako názor, že pro všechny lidi platí stejná práva a my musíme ctít lidskou důstojnost
Podle Kohlberga je možno jednotlivá stadia přiřadit k věkovým stadiím jen přibližně. První úroveň se uzavírá zhruba okolo sedmi let věku, úroveň konvenční morálky vrcholí zhruba v období okolo 13 let, kdy dětem záleži především na svém obraze v očích druhých.
Žádné komentáře:
Okomentovat