ŘECKO:
Počátky divadla spadají až do 5. - 4. st. př. n. l. - do atického období antické řecké literatury, do doby rozkvětu Athén a vrcholu řecké otrokářské demokracie. Koncem března konávali Řekové slavnosti zasvěcené bohu vína a veselí Dionýsovi. Při závěrečných obřadech přednášel sbor pěvců, oblečených do kozích kůží, písně doprovázené tancem, zvané dithyramby - z nich se časem vyvinulo divadelní představení - tragédie (v původním slova smyslu "píseň kozlů"). Podobně se zrodila z žertovných a satirických písní řecká komedie.
- divadlo veřejnou záležitostí, podporován jeho rozvoj
- nejprve funkce náboženská, později zábavná
Složení:
1. Orchestra - kruhovitý prostor, kde sbor předváděl za zpěvu obřadné tance
2. Teatron - hlediště, upravené na svahu, řady, kamenných sedadel, obklopovaly orchestru v polokruhu
3. Jeviště - pódium mezi budovou, kde se herci převlékali a mezi orchestrou
Řecké divadlo netvořilo souvislou budovu, jednotlivé části byly odděleny průchody a nemělo střechu.
TRAGÉDIE:
AISCHYLOS - náměty z oblasti morálky, cti, konfliktu člověka a bohů - náměty z řeckých mýtů - Prosebnice, Peršané, Sedm proti Thébám, Spoutaný Prométheus, tragédie - Oresteia - 3 díly; král Agamemnón je po návratu z trojské války zabit svou nevěrnou ženou a jejím milencem, Agamemnónův syn, Orestes, po čase pomstí smrt otce zabitím své matky i jejího milence, ale má výčitky svědomí a odchází do Tauridy, aby se před bohy očistil
SOFOKLES - náměty z oblasti trojských bájí a pověstí o Thébách, Král Oidipus - Théby zachvátil mor jako trest ze vraždu krále Laia, nynější král Oidipus začne pátrat po vrahovi, dozvídá se však je vrahem je on sám, když kdysi nevědomky zabil neznámého cizince, kterého v hádce zabil a ještě se stal manželem své matky. Oidipus si vypíchne oči a odchází do vyhnanství, aby se potrestal , Antigona - po Oidipově odchodu vedou jeho synové spor o trůn. Polyneik je vyhnán, ale přitáhne s vojskem zpět. V bitvě oba bratři padnou, králem Kreón, zakazuje pohřbít Polyneika, Oidipova dcera, Antigona, ho však pohřbí a za trest je zaživa zazděna do královské hrobky. Bohové se však rozzlobí a Kreón chce vrátit Antigoně svobodu, Antigona je však už oběšená, všemi opuštěn žádá Kreón bohy, aby ho zbavili života
Žádné komentáře:
Okomentovat