Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

„Kritika praktického rozumu“

- jednání
- na chování člověka je špatné, že konáme dobro, protože z toho něco bude = neetické jednání
- hypotetický imperativ – na jednání je špatné, že konáme dobro, protože z toho něco bude – neetické jednání
- kategorický imperativ - naše jednání má být takové, aby společnost fungovala, aby když takto bud jednat každý
- vše musí být z vlastního přesvědčení, že konáme něco dobrého, bez motivace
- = vyjádření toho, jakým způsobem by měl být člověk motivován k jednání
- nesmělo by nám vadit, pokud by se někdo choval, tak jako my



„Kritika soudnosti“
- cítění, estetika
1. Chtění
2. Užitek
3. Krása
- čistá – něco bezúčelné, máme z toho dobrý pocit, ale netoužíme to vlastnit ( např. květina, divadelní představení)
- podmínková
- užitková

v FICHTE
- subjektivní idealismus
- vytváření vlastních myšlenek
- buď odvozujeme věci z představ nebo z představy věc; lidské myšlení si vytváří představy
- 2 cesty ® smyslové vnímání ( z toho pak plyne senzualismus ) - jednodušší, praktičtější; ale my jdeme proti podstatě filozofie ( = věda o myšlení ), z vjemu teprve tvoříme myšlení
® z představy vyvozovat věc - pro lidi aktivní, činné
- měníme rozdělení světa; všechno je já - vázáno na člověka ( ať už vnímáme smyslově nebo pomocí představ )
- navazuje přímo na Kanta
- velmi kritizoval členění světa na něco o sobě a zvenku

Žádné komentáře:

Okomentovat