a) bezděčná
- bez záměru ( např. při hře,..)
- přitahována silným neobvyklým vjemem ( např. silné zvuky)
- je intenzivnější než záměrná
b) záměrná
- uvědomujeme si ji
- člověk si kontroluje pozornost na něco
- je náročná, nedá se dlouhodobě udržet
- dá se ovládat
- je u každého jiná někdo je schopen sledovat více naráz
- liší se u jednotlivých lidí:
- délkou
- kapacitou
- intenzitou
- rychlostí přenášení nervové soustavy
- díky učení si osvojujeme předpoklady k činnostem:
- vědomosti – osvojené poznatky a informace včetně vzájemných vztahů (pojmy, pravidla, zákony, vzorce,..)
- dovednosti – učením získaná dispozice pro vykonávání určité činnosti
- senzorické – například rozlišení délky a barvy tónu
- intelektové – např. dovednost v užívání mluvnických pravidel
- senzomotorické – koordinace a vnímání pohybu
- sociální – např. umění jednat s lidmi
- návyky - učením získané sklony, které člověka pobízejí v určité situaci k určité zautomatizované činnosti
- např. rozhlédnout se na přechodu
- roztržitost = rychlé přenášení pozornosti
Žádné komentáře:
Okomentovat