-svobodný člověk by se měl dobrovolně vzdát své svobody – bude respektovat zákony, přijme trest za jejich překročení – stát nesmí zákony zneužívat
-jediným nositelem suverenity je lid
-východiskem z nerovnosti, ale směřuje až k utopickému socialismu
„emil, čili o výchově“
- pedagagický spis, kořen ve filozofii
- výchova hraje v životě negativní roli – měla by být ponechána volnost – člověk se má řídit zákony přírody
- rozdělení věku:
0-2 Þ pouze rozvoj fyzický, motorika ( mluvení, chození..)
2-12 Þ fyzický rozvoj, rozvoj duševní stránky - pomocí smyslového vnímání a zkušeností
12-15 Þ rozumová výchova, intelekt
15-... Þ mravní výchova, rozvoj (smysl pro spolupráci, podřízení se ostatním, umět s nimi vycházet)
v praxi: (tzv. Výchova mladého gentlemana) každý Emil by měl mít svého vychovatele (kvůli citové vazbě; rodiče by ho vychovali jako toužícího po majetkuÞnerovnost mezi lidmi), který by měl s dítětem správně nakládat; dítě se narodí jako dobré, rodiče by ho jen zkazili (všechno, co vyjde z přírody je dobré, člověk to jen kazí); vychovatel je zaškolený, nemá k dítěti citovou vazbu; výchva malých děvčátekÞ aby myslela jako muž
- J. J. R. byl věřící – jestli Bůh existuje nám říká cit – nemá smysl ztrácet čas dokazováním jeho existence
Žádné komentáře:
Okomentovat