- měl být kněz, chtěl k dominikánskému řádu, ale rodina s tím nesouhlasí
- bratři ho zatkli, poslali mu kurvu, aby ho přesvědčila, že k nim nemá chodit, vyhnal ji hořícím polenem
- ve 14. století prohlášen za svatého
- jeho učení se nazývá tomismus, později vzniká novotomismus je oficiální idea římskokatolické církve
- chápal, že nelze zastavit pokrok, pokusil se o kompromis
- dílo: „Suma proti pohanům“
„Suma teologická“
1. Vědou x víra
- chápal, že nejde zastavit pokrok, pokus o kompromis:
· Věda :
- je jen pro někoho ( inteligenční předpoklad a finanční prostředky), někteří jsou vyloučeni
- může se mýlit
- věda nerozumí náboženství, dogmatům ( něco, co je dané, nediskutuje se o tom, není vědecky podložené)
· Náboženství:
- je pro každého (bez ohledu na finance a inteligenci)
- víra je od boha ( nepřipouští omyl)
- víra rozumí dogmatům
- souboj vědy a víry
- věda nevysvětluje víru a víra vědě předchází
- co popíráme proti víře Þ je proti bohu Þ víra je víc než věda ( věda ale má existovat)
- víra není subjektivní ( má ji každý)
- věda má prezentovat obecné pravdy
2. Důkazy boží existence
- počítá s dominantním postavením boha
- jde mu o lepší postavení vědy Þ nesmí otřást církví
- vše musí mít zdroj, nic není bez příčiny, příčinou je bůh
- musí být 1. hybatel ( vše začne bůh)
- něco musí existovat samo od sebe
- vše, co existuje, se liší kvalitou
- stupňovitá stavba kvality, na vrchol – nejkvalitnější je bůh
- někdo musí vše řídit ( třeba i dovést do zániku)
- pět Akvinského předpokladů – na vše odpoví bůh, „Teologie je nejvyšší hodnota“, pokud někdo nevěří Þ přesvědčovat, je to jeho vlastní chyba, politovat ho
- Bůh je prvotním hybatelem
- Bůh je prvotní příčinou
- Bůh je nutnost
- dokonalost člověka – stvořen k obrazu Božímu
- dokonalost přírody – vychází z pozorování
Žádné komentáře:
Okomentovat