- velké společenské hnutí usilující o obrození národa v oblasti kulturní, společenské, hospodářské i politické a zahrnující konec
  18. století do poloviny 19. století /1770 - 1850/
- příčiny vzniku: 
1) český člověk žije v mnohonárodnostní rakouské monarchii s dominujícím německým živlem, kdy začíná tzv.
jazyková unifikace (pro německý jazyk) a tím slábne pozice českého jazyka
                            2) vláda Marie Terezie (1740 - 1780) a jejího syna Josefa II. (1780 - 1790):
                                 - toleranční patent (nabyl účinnosti v 80. letech, tj. povolení některých nekatolických vyznání)
                                 - povinná školní docházka
                                 - katolictví ztratilo své výhradní postavení ve společnosti
                                 - zrušení nevolnictví v českých zemích (r. 1781)
                             3) centralizační snahy monarchie
                             4) osvícenství a racionalismus ve světě
                             5) VFR - v pol. 18. století výstup mluvčích fr. buržoazie (Voltaire, Montesquieu, Rousseau, Diderot) s
                                  rozhořčenými útoky proti nevolnictví a církvi (encyklopedisté)
                             6) ve 2. polovině přestala česká literární produkce téměř existovat a trvala tak pouze v podobě ústní slovesnosti
- potřeba vlastního jazyka je náhle naprosto jasná a tak logické, že první národně-obrozenecké snahy směřují směrem pro
  vytvoření jazyka
- r. 1790 založení Královské české společnosti nauk (v níž se sdružovali jak matematici a přírodovědci, tak i humanitně zaměření    
  vědci, kdy společný jim byl osvícenský kriticismus, obhajoba svobody vědeckého bádání a hlásání vědecké tvorby jako služby
   lidem)                     
- úkoly, cíle vytyčené NO: 
1. vytvářet spisovný český jazyk (J. Jungmann)
                                            2. zčešťovat i vědu (J. Jungmann, J. Pavel Šafařík, Fr. Palacký, Marek)
                                            3. posilovat v literatuře rozvoj českého národa prohlubováním lidových a pokrokových tradic
                                                  (Rukopisy, Slávy dcera, rozvoj nových uměleckých forem)
                                            4. vzkřísit, probudit národ a snaha navázat na tradice husitství
- materialistický výklad NO: Za primární se pokládal společenský vývoj, jak se vytvářel od 70. let 18. století. Podmínky pro
  obrození byly vytvořeny rozpadem feudalismu, osvícenskými reformami (zrušení jezuitského řádu, vydání tolerančního
  patentu, patent o zrušení nevolnictví) a příchodem venkovského lidu do poněmčených měst.
- dělení NO do dvou, respektive tří fází:
1. fáze: /1770 - 1805/ (snad jaksi nultá fáze)
           = přípravná etapa obrození, období učeneckého zájmu o český jazyk, počátek obrany českého jazyka (Josef Dobrovský)
2. fáze: /1805 - 1830/
           = získávání stoupenců proti nadvládě Německa, myšlenka slovanské vzájemnosti
           = tzv. vědecký proud: J. Jungmann, Ján Kollár, J. Pavel Šafařík, František Palacký
           = do odborných jazyků se pomalu dostává i český jazyk
3. fáze: /1830 - 1850/
           = období masového hnutí
           = tzv. lidový proud: K. J. Erben, K. Hynek Mácha, František Čelakovský, Josef Kajetán Tyl
           = vznikají kvalitní díla psaná česky
navíc nco k Máchovi: narozen v chudé pražské rodině, rozporuplná osobnost (matka: hudebně nadaná+otec:vyučený mlynář), byl ovlivněn Jungmannem, účastní se povstání v Polsku = projev jeho touhy po svobodě, měl rád dějiny, památky a přírodu (objevují se v jeho tvorbě), po skončení studií nastoupil do zaměstnání v Litoměřicích a krátce před svatbou umírá. V r, 1939 se koná jeho 2. pohřeb = národní manifestace, z Máchy se stává národní spisovatel.
OdpovědětVymazat