neprošel vyšším školním vzděláním a jeho znalost latiny byla omezená
                     - při pobytu v Praze se setkal s lidmi z okolí Betlémské kaple a seznámil se také s českým
                        překladem Wycliffa a dále i spisy Štítného a Husa            
                     - první spis O boji duchovním (traktát)  pojednává o tom , že Chelčický zde nesouhlasí
                        s násilím pro využití a dosáhnutí husitských ideálů
                     - proti společenským nerovnostem se staví ve spise O trojiem lidu
                     - další díla: Postila (souhrn jeho učení, avšak nejde o soustavný výklad jeho pojetí církve,
                        společnosti i morálních zásad)             
                       Sieť viery pravé (kritika soudobé církve i soudobé společnosti a znovu vyslovení požadavku
                          rovnosti lidí ve společnosti)  
                      - Chelčický napsal ještě několik drobných spisů, určených jeho přátelům a skupině jeho žáků
                     - slabinou jeho učení se stala jeho utopičnost, která nebrala v úvahu soudobé možnosti feudální
                          společnosti, a jeho jednostrannost, s níže Chelčický odmítal vše, co nezapadalo do jeho
                          vidění lepší společnosti a církve 
   Touto, bezesporu velmi zajímavou dobou, se zaobíralo hnedle několik významných spisovatelů pozdějších. Na hodnocení husitské doby se podíleli následující literáti 19. století: Josef Kajetán Tyl
                                                                          Alois Jirásek
                                                                          František Palacký.
Žádné komentáře:
Okomentovat