Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Barokní umění a česká literatura v době pobělohorské

5. Barokní umění a česká literatura v době pobělohorské
= Charakteristika doby v Evropě i u nás: Evropa zmítána třicetiletou válkou, je upevněna moc katolické církve. U nás je pobělohorská doba=doba temna (posílení habsburské moci, útlak českého národa), společensko-kulturního úpadku, vzdělanci v emigraci, doma chybí nejen tvůrci literatury, ale i čtenáři. Barokní myšlení a jeho odraz v umění: člověk přestává věřit rozumu, pravda je mu zjevena, naturalistická konkrétnost, smysl pro dramatičnost, nedokonalost lidská proti božské, odvrat od přírody k bohu, člověk bezmocný proti osudu; architektura (kopule, oblouky, mramor); malířství (stíny, barevnost).
- Španělsko – Calderon de la Barca – „Život je sen“ (báseň)
- Anglie – spisovatel John Milton – „Ztracený ráj“ (prvotní hřích v ráji)
- Holandsko – malíři
o Rembrandt – obrazy se šerosvitem („Noční hlídka“)
o Rubens – hra světla a stínu
- Baroko u nás: malíři K. Škéta (portréty), P. Brandl; sochaři M. Braun (24 soch na zámku Kuks)
- Bílá Hora (1620) -> hospodářský rozvrat -> upevnění vlády Habsburků, vytlačování češtiny němčinou; literatura oficiální – duchovní (Bohuslav Balbín (jezuita) – obhajoval právo na vlastní jazyk „Rozprava na obranu jazyka slovanského, zvláště českého“; „Učené Čechy“ (latinsky)), pololidová (interludia – krátká fraška ze života sedláků), lidová (lidová slovesnost – pohádky … jen mluvené)
- J. A. Komenský (1592 – 1670) „Listové do nebe“ (situace chudých); „Hlubina bezpečnosti“ (svět jako kolo jehož středem je Bůh); „Labyrint světa a ráj srdce“ (pouť světem, záchrana ve víře v boha a návrat do vlastního srdce); „Velká didaktika“ (postupy při výuce); „Brána jazyků otevřena“ (učebnice latiny); „Orbis Pictus“ (Svět v obrazech);“Škola hrou“; „O nápravě věcí lidských“ (nedokončeno)
B: Stavba souvětí: Když odešel do vyhnanství, musel se J. A. Komenský přizpůsobovat cizímu prostředí, a proto začal psát latinsky, aby si ostatní národy, které měly zájem o novou organizaci vyučování, mohly s jeho zásadami seznámit.
V1 (časová) -> H2 -> (důsledek) ->H3 <- účelová) <- 5 (přívlastková)

Žádné komentáře:

Okomentovat