15. Meziválečná umělecká avantgarda. Vývoj české poezie 20. a 30. let
=Společenská situace v 1. pol. 20. stol – Hospodářská krize, hrozba fašizmu, novátorské směry navazující na směry na přelomu století
- surrealismus – psychoanalytické učení S. Freuda, klíčové je podvědomí, útržky myšlenek před usnutím… - A. Breton (hl. představitel), S. Dalí (malíř); u nás Jindřich Štyrský a malířka Toyen
- kubismus – cubus – krychle; Picaso; pohledy z několika stran současně; Guilame Apolinaire („Alkoholy“)
- expresionismus – vznik v Německu; vyjádření pocitů hlavně z hrůz válek a nejistoty z budoucnosti; malířství těžké barvy, u nás Emil Fila, Norsko Edvard Munch
- dadaismus – dada = z fr. hračka; vznik v Curychu mezi intelektuály jako odpor proti nesmyslné válce, provokace měšťáků; Tristan Tzara
- futurismus – založil Tomasso Marinetti; odpor proti měšťáctví a dosavadnímu umění („zbourejte muzea“); chtějí osvobodit slovo z věty a zrušit interpunkci; v poezii mnoho obrazů najednou, Vladimír Majakovski (ovlivněn VŘSR, rozsáhlé básně na Lenina a nakonec prohlédl a zastřelil se)
- funkcionalismus – v architektuře je prvořadá funkce
- Thomas Stearns Eliot – Angličan pocházející z USA, vychází z fr. symbolistů, báseň „Pustina“ (marnost života v moderním světě, prolínání historických epoch)
- James Langston Hughes – americký černý básník, hodně cestoval a vystřídal hodně profesí; „Unavené blues“ (čerpá z jazzu atd.)
Žádné komentáře:
Okomentovat