Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Evropský klasicismus, osvícenství a preromantismus

ITÁLIE
- commedia dell’arte – vznikla v 2. polovině 16. století nejslavnější forma komedie byla protikladem k vznešené tragédii  oblíbená u lidového publika hlavní znaky – masky, improvizace a komické výstupy, herci měli k dispozici pouze stručný scénář s dějovou kostrou ustálené postavy – Pierot (smolař), Harlekýn (milovník), Colombína (pěkná služka), Pantaleone (bohatý, ale hloupý obchodník), Scapino (sluha obchodníka)
- Carlo GOLDONI – psal podle commedie dell’arte, ale jeho postavami nebyl Pierot, Harlekýn, ...., postavy z nižších vrstev – řemeslníci, rybáři, ...
POPRASK NA LAGUNĚ - o žárlivé milenecké dvojici z rybářského prostředí
SLUHA DVOU PÁNŮ - nutnost vyhovět oběma pánům a neprozradit se vede Truffaldina k mnoha ztřeštěným skutkům



Osvícenství
- je součástí klasicismu, je to spíše myšlenkový proud
- navazuje na renesanci
- rozvíjí tradice racionalismu, optimismu; kritika absolutismu
- důvěra v „osvícený“ rozum (poznaná pravda)
- prosazuje svobodu myšlení
- sepětí osvícenství s literaturou: spisovatelé byli zároveň vědci, filozofy, historiky, publicisty racionalismus (rozumářství) – velký optimismus, pokrok
- zakládají se knihovny, vědecké společnosti, ...
- důraz na pravdivé poznání světa (příčinou zla je nevědomost)
- osvícení panovníci u nás Marie Terezie, Josef II.

Žádné komentáře:

Okomentovat