- pronikání nominativu jmenovacího (ve městě Brno proti shodnému přívlastku ve městě
Brně);
- vztažné věty s absolutním co – vzhledem k rodu a číslu se nemění (Kluk, co bydlí vedle… Studenti, co píšou test…);
- nadbytečný zájmenný podmět (Já si myslím…);
- nadbytečná ukazovací zájmena a příslovce (Co jen ten kluk zase provedl! Ty knížky s tou obálkou…);
- opakovaný formální podmět on, oni (Ona se ta holka zbláznila!);
- apoziopeze (neukončená věta) – Odpal, nebo tě…;
- parenteze (vsuvka) – protože, jak jsem řekla,...;
- nemotivované opakování slov.
II. Funkční styl žurnalistický (nepřesně PUBLICISTICKÝ)
- styl novin, neodborných časopisů, dokumentárního filmu, rozhlasového a televizního
zpravodajství a publicistiky
- jedná se o oblast výrazně dynamickou a do jisté míry proměnlivou (srov. publicistické
projevy 20. a 30. let 20. století (patos, nadnesenost, verbalismus, knižní výrazy) s dnešními
publicistickými projevy (snaha rychle, výstižně, srozumitelně a účinně informovat adresáta;
formovat ho…)
Žádné komentáře:
Okomentovat