Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Trh, Monopol

Monopol
- v reálu v plné míře (jako celý trh) neexistuje – existuje pouze přirozený monopol (např. vedení plynu, minerální vody – podle složení, způsobeno restrikcemi na autorská práva a patenty, …)
- vstup jiných firem na daný trh je omezen bariérami, které se stávají zdrojem monopolní síly:
o průměrné náklady určité firmy dosahují minima při větším výstupu než požaduje poptávka.
o jediná firma kontroluje zdroje nezbytné pro výrobu – tento stav je označován jako monopol z vlastnictví jedinečného výrobního faktoru
o stát udělí jediné firmě výsadní právo produkovat daný statek
Oligopol
- oligopol, neboli koluze, je taková tržní struktura na straně nabídky, kdy v oboru existuje jen velmi málo výrobních firem, ty potom stanovují samy ceny a směr vývoje celého odvětví
- chování firem v oligopolu je ovlivněno vzájemnou závislostí, jeho základní rysy jsou:
o existence několika firem v odvětví
o zpravidla diferencovaný produkt
o bariéry vstupu znemožňující příchod nových firem
o každá firma je natolik silná, že může stanovit cenu vyšší než mezní náklady
- vývojem může směřovat k monopolu, nebo dokonalé konkurenci
- v praxi: mobilní operátoři

Žádné komentáře:

Okomentovat