Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

REFORMY V RAKOUSKÉM ŠKOLSTVÍ ZA DOBY MARIE TEREZIE A JOSEFA II. - DALŠÍ PŘEDSTAVITELÉ



FRANTIŠE KINDERMAN

- jeho zásluhou se prohloubil směr zavádění nových předmětů souvisejících s hospodářstvím – tzv. INDUSTRÁLIE
- na venkově – obhospod. půdy, pěstění
- ve městě – základy řemesel, prak. výchova

ALEŠ VINCENT PAŘÍZEK
- navázal na Felbingera
- známý řadou prací o metod. školství

JOHAN FRIEDRICH HERBART /1776-1841/
- žákem Fichteho
- znal Pestalozziho, několikrát navštívil jeho ústav

„Všeobecná pedagogika a cíle výchovy odvozena“
- zabývá se vážně etikou, jeho teorie je vyvážená
- z etiky odvodil výchov. cíle

1. sloup – etika jako součást filosofie
2. sloup – psychologie – udává ped. prostředky, jak dosáhnout cíle

Pedagogika:
1. teoretická – úvahy o možnosti výchovy, o prostředcích, institucích
2. praktická- praktické cíle

3 oblasti výchovy:
1. vedení – ukázněnost, praktické návody jak vymezit
2. vyučování – předměty a dělení, v jakém pořadí, obsahy předmětů
3. mravní výchova – mravnost=estetika, žít v mravnosti

KANT:kategorický imperativ: „jednej tak, aby se tvé chování mohlo stát maximem pro ostatní“ - 5 KATEGORIÍ IDEJÍ
1. vnitřní svobody
2. vnitřní dokonalosti
3. vnitřní náklonnosti
4. idea práva
5. idea spravedlnosti
- ovlivněn asocianismem – zákonitosti řízení lidských představ
- základní duš. činnost člověka – paměť, pozornost, představy
výchova = formulování představ

Žádné komentáře:

Okomentovat