Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Česká poezie 1. poloviny 20. století

Česká poezie 1. poloviny 20. století


- DOBA: 1900-1945, kapitalismus, 1. republika, světové války, růst revolučních sil, plodné období směrů
( dekadence, protispolečenští buřiči – Almanach na 1914 )
- poezie ovlivněna západními směry ( dadaismus, surrealismus, futurismus )

NOVÉ PROUDY:
- proletářská poezie – počátek 20. let, nenávist vůči válce, boj x útlaku, znaky: kolektivismus, revolučnost, optimismus, třídní stranické umění
díla
J.Wolker – „Proletářské umění“ S.K.Neumann – „O proletářské poezii“ J.Seifert I. Olbracht J. Hora
časopisy
Kmen, Var
- básnická avantgarda
a) poetismus – 1920 avantgardní skupina Devětsil ( Vančura, Teige ), vznikl od proletářských básníků ( poetisté Seifert, Biebl, Nezval, V+W, malířka Toyen )
smysl 9silu – kulturní akce, recitace, divadlo
proti 9silu protestovali v roce 1921 Wolker a Píša, vystupují z něj
poetismus – umění žít a užívat si, ovlivněn Apolinairem ( metoda pásma ), obdiv k technice, velkoměstu, exotice, cestování, motivu cirkusu, pouťových zábav, filmových grotesek, jazzu, chtěli uspořádat svět tak, aby byl básní, odmítání konvencí a hledání nových jazykových prostředků, důraz na asociaci ( volné proudění myšlenek ),
poezie musí upustit od rozumu , logiky => průchod fantazie, sklon k hravosti, apolitičnost, užívání azonance ( shoda samohlásek na konci veršů bez ohledu na samohlásky )
časopisy
měsíčník ReD ( 27-31 ), v Brně časopis Pásmo
manifesty
1924 – K.Teige – „Stať poetismu“ V.Nezval – „Stať papoušek na motocyklu“ vyšly v čas. Host,
1928 - V.Nezval – „2. manifest k poetismu“ ( shrnutí poetismu )
díla
V.Nezval – „Podivuhodný kouzelník“, „Pantomima“, „Edison“ ( 80. výročí, polytématická poéma, později zařazena do Básní noci, ovlivněna nočním velkoměstem, Apolineirovým pásmem, oslava tvůrčích schopností člověka )
K.Biebl – autor původně proletářský, „Zloděj z Bagdádu“, „Zlatými řetezy“, „S lodí jež dováží čaj a kávu“, „Nový Ikaros“
J.Seifert – „Na vlnách TSF“ ( telegraf sánsfíl – bez drátů, okouzlen vynálezy, opěvování Paříže jako vznik moderního umění, prosté vidění světa, slovní hříčky, lyrické anekdoty, rébusy, aforismy ), „Slavík zpívá špatně“, „Poštovní holub“
b) surrealismus – počátek 30. let u nás, zakladatel A. Breton ( Magnetické pole – psychologický automatismus )
vliv francouzského s., nadrealismus – vidí to, co je nad realitou, asociace, fantazie, volný proud myšlenek, ponoření se do podvědomí – Freud, metoda pásma
věci, které známe stavíme do jiného světla, popírání veškerých pravidel verše, spontánnost

Žádné komentáře:

Okomentovat