Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Jean ANOUILH

Jean ANOUILH
SKŘIVÁNEK ( historické drama z roku 1953, příběh o francouzské národní hrdince – Janě z Arku
příběh se neodvíjí v chronologickém sledu, jádro tvoří inkviziční proces s Janou (obžalovaná z kacířství), inkvizice se účastní mnoho lidí, biskup, který je mezi nimi, požaduje, aby se zahrála celá Janina historie, Jana jako 15-ti letá venkovská dívka naslouchá hlasům z nebe, uposlechne je a postaví se do čela armády která bojuje x vojskům Anglie vyhrává spoustu bitev, dosáhne korunovace prince Karla, později upadne do angl. zajetí a je obžalována z kacířství biskup Cauchon si však nepřeje Janinu smrt, domlouvá jí, aby odvolala své tvrzení ( tvrdila, že všechny její kroky vedl Bůh), Jana je vyčerpaná jak fyzicky tak psychicky  odvolá, ale ve vězení si uvědomí, že odvoláním zradila co doposud udělala, před účastníky soudu ruší své přiznání a volí si smrt na hranici, ale je si však jistá, že má opět čisté svědomí.
v závěru dochází k nečekanému zvratu, Jana již stojí na hranici, když vtom přibíhá Beaudricourt s výkřikem : „Takhle to nemůže skončit, vždyť se ještě neodehrála korunovace!“ Král Karel uzná oprávněnost námitky  hranice je rozmetána, a slaví se králova korunovace, během soudního jednání vystupuje do popředí hrdinčin ryzí charakter člověka stojícího pevně za svou pravdou a jehož přesvědčení nezlomí ani hrozba smrti, drama Skřivánek vyzdvihuje hodnotu lidské oběti, zobrazuje střet čistých ideálů s totalitní mocí

Franz WERFEL
JAKOBOWSKI A PLUKOVNÍK ( děj tříaktové hry označené jako komedie-tragédie je situován do Francie roku 1940, v krytu malého pařížského hotelu se sekávají dva hlavní hrdinové – Poláci Jakobowski a plukovník Stjerbinski. Jakobowski je žid, byl neustále pronásledován  uchýlil se do Paříže, kde žije v hotelu již dva roky, přes všechny problémy však hýří optimismem, věří v překonání všech překážek, nyní ho čeká již pátý útěk, plukovník Stjerbinski, velitel polského pluku zničeného němci, je skvělý válečník ale v praktickém životě moc nevyniká, vlastní tajné dokumenty a musí je dopravit do Anglie, Jakobowski opatří auto a spolu s plukovníkem, jeho milenkou Marianou a sluhou prchají k atlantickému pobřeží, Jakubowski přebírá roli „anděla strážného“ (jídlo, benzín, němci), po této epizodě se na chvíli rozejdou, Jakubovski plánuje v restauraci se svým přítelem útěk pryč z Francie, nezdaří se, němci vtrhli do restaurace a přítel se zastřelil a Jakubowski se schoval, poté tam přichází plukovník v přestrojení za slepce se svým doprovodem (milenka, sluha), dají řeč s tajemným hráčem v kostky a ten jim nabídne dvě místa na lodi do Anglie, po poradě všichni uznají, že musí odjet Jakubowski a plukovník, neboť jsou v ohrožení.
autor ve svém díle varuje před nebezpečím fašismu, který činí z národů otroky, upozorňuje na tragiku židovského údělu

Edward ALBEE
KDO SE BOJÍ VIRGINIE WOOLFOVÉ ( absurdní drama, autorovo nejslavnější dílo, Marta hraje v manželství dominantní úlohu, opovrhuje svým manželem, manželství je pro ně boj, v němž vítězí ten, kdo dokáže druhého více psychicky ranit, žijí spolu již jen ze zvyku, jejich vztah pomáhá udržet pohromadě vytvoření fiktivního syna, přimknou k této představě tak, že chvílemi věří v synovo skutečné bytí, ani Nickovo manželství není šťastné Drahunka touží po dítěti, Nickovi se to nelíbí, vzal si ji jenom kvůli penězům, oba manželské páry, hrají kruté hry, slovně se potýkají, Marta se vyspí s Nickem a Jiří, aby se jí za to pomstil, nechal zemřít fiktivního syna, tím zničí poslední pouto manželství, paradoxně se objevuje něco, co by se mohlo nazvat novým začátkem jejich společného života )

Samuel BECKETT
Ir, píše francouzsky,NC
ČEKÁNÍ NA GODOTA ( na opuštěném místě se setkávají dva tuláci, mezi nimi se odvíjí chaotický dialog, z něhož vyplývá, že oba čekají na jakéhosi Godota, který by snad mohl změnit jejich další životní osudy, opakovaná scéna s chlapcem, který vždy oznámí, že pan Godot přijde další den, monotónnost, stereotyp, bezútěšnost, nekonečnost čekání, jazyk ne jako komunikační prostředek, ale pouze jako prostředek k zabití času

Eugéne IONESCO
Francouz, řada tzv. antiher PLEŠATÁ ZPĚVAČKA – inspirace konverzační příručkou angličtiny, vystupují zde manželé Smithovi a Martinovi, snaží se řešit problémy s komunikací – problém komunikace mezi lidmi a stereotypností, ve svých dramatech zvýrazňuje absurditu hromaděním nesmírného množství nesmyslných slov nebo předmětů

Jean Paul SARTRE
NEVOLNOST – existen., zabývá se fil., návaznost na Jamese Joyce, forma deníku, uvědomění si existenci, smysl a existenci věcí
ZEĎ, SLOVA

Thoams Stearns ELIOT
NC, modernismus, novoklasicismus,
POEMA

Žádné komentáře:

Okomentovat