PETR CHELČICKÝ – SIET VIERY PRAVÉ (15. ST.) (142/1)
- odráží jeho názory neodporovat zlu, odmítá válku a násilí, odmítá rozsáhlejší vzdělání
Obsah:
- církev je přirovnávaná k síti ve které uvízly dvě ryby – císař a papež, spojili se (rozedraly) a od nich vzešlo mnoho špatného mniši, studenti, farářové, erbovní stavy, měšťané = ti všichni kněží mezi sebou si rozdělují svět…“jedni jsem páni duchovní a druzí světští“, církev však ovládla svět, šlechta nemá pak komu vládnout, hledá cizího krále, který by jim dával majetek
Forma:
- er-forma
- alegorie (jinotaj) – síť, ryby
- konstatování stavu
- kritika
Idea:
Světská svět duchovní čistota
Svět církev, víra
Pohanská vláda víra
Zlo dobro (spíše nadpozemské)
Literární postup:
- alegorie – podobenství, skrytý význam
- přechází v otevřenou kritiku
- podobně jako Hus – synonymičnost
- induktivní postup – od konkrétních příkladů k zobecnění
Pohled Chelčického:
- spíše politický pohled
- vědomí vzdělanosti mezi světskou a církevní mocí obě jsou špatné, dobro se jaksi vytrácí
- od alegorie k otevřené kritice
- v čele špatného stojí církev
- zlo spíše všemocné
- dobro nedosažitelné, mimo svět
TOMÁŠ ZE ŠTÍTNÉHO – KNÍŽKY ŠESTERY O OBECNÝCH VĚCECH KŘESŤANSKÝCH
- svými díly přiblížil lidu složité náboženské a filosofické otázky a díky tomu je považován za prvního klasika české naučné prózy
- sborník traktátů (učené pojednání o nějaké náboženské otázce), které pojednávají o dokonalém životě
- je zde podáno poučení o věcech, jež jsou nezbytné ke křesťanské praxi, k potřebám denního života
- důkazem toho je např. traktát o hospodáři nebo hospodyni a čeledi
- dává rady také například pánům, jak mají vládnout, aby jejich vláda byla spravedlivá
Žádné komentáře:
Okomentovat