- PEKAŘ JAN MARHOUL – pekař je dobrák od kosti, zadluží se a nakonec končí jako dělník v pekárně, která mu předtím patřila tragická historie člověka, který je pro svou dobrotu považován za blázna baladický román, prolínání jazyků – knižní výrazy, archaismy, lidové prvky biblický styl, narušování dějové linie postavou vypravěče (komentuje, obrací se k čtenáři, ...)
- POLE ORNÁ A VÁLEČNÁ – protiválečný román vliv expresionismu, nesouvislý děj, volné řazení válečných scén hlavní postavy – šlechtický rod X František Řeka (obyčejný člověk, nádeník na jejich statku, idiot a vrah) nakonec je pohřben jako neznámý voják se všemi poctami
- ROZMARNÉ LÉTO – popisuje 3 dny v lázeňském městečku, kam přijedou kouzelník, provazochodec a partnerka Anna, která poblázní celé městečko – tři staří pánové se o ní snaží, ale bezvýsledně vliv poetismu – fantazie, obraznost, metoda volné asociace, slovní experimenty
- MARKÉTA LAZAROVÁ – příběh lásky, baladický, historický román z období středověku Markéta, dcera šlechtického lupiče Lazara, je unesena Mikulášem z nepřátelské rodiny Kozlíků z tvrze Roháčku zamiluje se do něj a spolu s jeho rodinou prožívá všechny šarvátky, lásky i nenávisti zde vystupují renesanční typy lidí – žijí naplno, milují život, jsou drsní a suroví, nezkrotní, milující i nenávidějící Markéta, zbožná a pokorná, zamiluje se na celý život, vztah k Mikulášovi se pro ni stává smyslem života román vyniká promyšlenou kompozicí (narušování dějové linie vypravěčem – komentář, mluví k sobě, k postavám, oslovuje i čtenáře), metaforičností a monumentální stavbou vět prolíná se zde několik jazykových rovin záměr : oslava krás života a lásky
- KONEC STARÝCH ČASŮ – odehrává se na jihočeském statku, zavítá sem ruský emigrant a vydává se za šlechtice, baví své okolí historkami ze svého života
- OBRAZY Z DĚJIN NÁRODA ČESKÉHO – 3 díly – poslední nedokončený (torzo) mělo přinést pohled na českou historii zábavným způsobem, povznést národ za dob okupace
- HRDELNÍ PŘE, ANEB PŘÍSLOVÍ – experimentální román s kriminální zápletkou, jazyková hra s lidovými příslovími
- KUBULA A KUBA KUBIKULA – pro děti
- drama: JEZERO UKEREWE – boj proti kolonialismu, z afrického exotického prostředí
- psal scénáře a režíroval : PŘED MATURITOU, MARIJKA NEVĚRNICE, LUK KRÁLOVNY DOROTKY
EXPRESIONISMUS
- tendence projevující se v umění, je protikladem racionálního a popisného realismu, zachycuje bezprostřední, rozumem nekontrolovatelné vnitřní stavy a projevy lidské psychiky
- proti objektivnímu světu je stavěn svět vnitřní, lidský subjekt, tajemný svět citový, snový a fantazijní
- hnutí vychází především z životního pocitu hluboké krize evropské racionalistické civilizace, je důsledkem rozpadu všech hodnot, vnitřní rozpolcenosti člověka a celkového odcizení vzhledem k vnější realitě
- expresionismus je vyvolán nejen 1. sv. válkou, ale tyto nálady jsou typické už pro počátek 20. století důležitým znakem je autentičnost a bezprostřednost
- atmosférou úzkosti, cizoty a absurdity světa navázala na expresionismus později díla existencialistických autorů
- do naší literatury vstoupil expresionismus opožděně, po 1. sv. válce hlásila se k němu programově Literární skupina působící v Brně, zformovala se kolem časopisu Host - jejím zakládajícím členem a literárním teoretikem byl František Götz manifest – NAŠE NADĚJE, VÍRA A PRÁCE (1922)
- český expresionismus je blízký koncepci literatuře utopického socialismu, expresionismus chce být „diktaturou lásky a lidskosti v jeku světové nenávisti“
- představitelé : Čestmír Jeřábek , Lev Blatný – dramatik, autor satirické grotesky KO-KO-KO-DÁK! a povídek VÍTR V OHRADĚ - válka, smrt, rozklad lidského nitra
Žádné komentáře:
Okomentovat