Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Světová poezie 1. pol. 20. století

Světová poezie 1. pol. 20. století


CHARAKTERISTIKA DOBY: 1. a 2. sv.válka, Říjnová revoluce v Rusku, objevy ve vědních oborech
CHARAKTERISITIKA LITERATURY: avantgardní poezie vzniká už před první světovou válkou, vznikají skupiny v básníků, kteří se vyjadřují pesimisticky a kriticky ke všemu, co dosud bylo, prostředky poezie neodpovídají současnému světu, snaží se šokovat a provokovat měšťáky, z poezie se ztrácí rým, píše se o škaredých věcech, používají se slova z ulice, nespisovná, vulgarismy, píší se nesmysly, návaznost na prokleté básníky, někteří autoři nepíší ani slova, jen zvuky a shluky písmen, někdy dokonce básník zachází až úplně ke nejkrajnější mezi – předloží čistý list papíru!!, umění chce zasahovat do společenského dění
NOVÉ SMĚRY: v návaznosti na předválečné umění se začínají vytvářet avantgardní směry, umění hodlalo zasahovat do věcí společenských mnohem více, než tomu bylo dříve

 symbolismus
návaznost na prokleté báníky

 kubismus
kubus = latinsky kostka, krychle, rozbíjí logiku, snaží se věc zobrazit z více úhlů pohledu (jako bychom se dívali přes krystal), snaha o zachycení trojrozměrnosti věcí, pozorujeme věc současně zevnitř i zvenčí, zpředu i zezadu, od začátku i od konce, projevil se hlavně v malířství, malíři Pablo Picaso a Georges Braque
v literatuře popisovaná realita je rozložená na „stavební prvky“ (obrazy,slova) a z nich se vytváří nová slova – Apollinaire, Cocteau

 futurismus
futurum = lat. budoucí čas, tento směr chce dělat už dnes literaturu, která bude v budoucnu, projevil se v mnoha druzích umění (hudba, malířství, literatura), hlavním obsahem byl okouzlenost technikou a strojem (nejdokonalejší věc na světě), ale také pohybem, kult síly a činu, někdy stroj mylně považovali i za dokonalejší věc než je člověk  vyhlašují konec humanismu a opěvují dynamiku, sílu, spolehlivost, ale také válku a zachází až k fašismu, v literatuře zrušena interpunkce ( teorie osvobozených slov), uvolnění grafické podoby básní – Marinetti

 kubofuturismus
v Rusku, zde má futurismu lidštější tvář, není závislý na italském futurismu, obohacení jazyka o hovorová slova, vulgarismy a novotvary, spojení futuristického dynamismu a kubistické mnohopohledovosti – Majakovskij, Chlebnikov, Apollinaire (kaligramy-obrazové básně), snaží se zachytit trojrozměrnost věcí, v Rusku revoluční a sociální ráz, x válečný

 dadaismus
dada = koníček, hračka, vznik ve Švýcarsku za první sv. války kolem roku 1915, založili jej uprchlí spisovatelé z různých zemí, odpor x válce, princip náhody a montáže, odmítání logiky a řádu, prohlašování anarchie
Dada je čirý nesmysl, slovo bylo vybráno náhodným otevřením slovníku, náhoda je hlavním principem hnutí dada,
jeho stoupenci říkali, že dada je konec všech ismů, byl to výsledek naprostého znechucení světem starších (válka, zločin, honba za majetkem,…), všechno odvrhli
básně – shluky hlásek, vznikaly skládáním kousků rozstříhaných novin, vyhlašovali pompézní hesla beze smyslu,

Žádné komentáře:

Okomentovat