6) motivované opakování, tj. figury – pro zdůraznění, zvýšení naléhavosti, pro lepší
zapamatování, nevyslovená výzva k partnerovi,
aby pokračoval. Významná řečnická ozdoba, ale
i v poezii (anafora, epifora…)
B) Nemotivované odchylky (Nedostatky ve výstavbě výpovědi, chyby):
1) anakolut (vyšinutí z větné stavby) – opuštění započatého větného schématu (Těm
policistům, kteří se zúčastnili střílení, přísně je
potrestáme.)
2) zeugma (zanedbání dvojí /slovesné/ vazby – spřežení vazeb) – nastupovali
a vystupovali z vlaku; upozornil a varoval před nebezpečím; V Rakousku se uvažuje a připravuje se jednotka pro pomoc ve válce. Pokud nahlásím nebo zakročím proti negativnímu jednání …)
3) atrakce – mechanické přizpůsobení jednoho členu jinému (Vstal před sluncem
východem.) Některé jsou ustálené (lexikalizované a nepočítají se za chybu
(dělej co dělej, buď jak buď, vem kde vem; Je širší než delší.)
4) kontaminace (směšování) – nesprávná kombinace/křížení dvou rozdílných vazeb
(všichni mimo Věry, 2.p. – kromě Věry, 4.p. = mimo
Věru; čelit něčemu – stavět se proti něčemu = čelit pro
nepřátelům)
Žádné komentáře:
Okomentovat