- humanismus = nyní je to důraz na lidská práva- v renesanci to znamenalo, že člověk má být předmětem zájmu
- humanista = zkoumanému člověku přisuzuje důležitost, hodnotu, uznává jeho cenu= chová se lidsky
- kriticky navazuje na Comteův pozitivismus a přetváří ho do tzv. KRITICKÉHO RELISMU= zkušenost + racionální zhodnocení poznatků + uznání emocí a mravních postojů člověka + obecné otázky smyslu života a světa - to vše je potřeba zároveň brát v úvahu
- promítá to i do psychologie a etiky
- Hovory s T.G.M. - Karel Čapek
- 1. prezident (1918 – 1937) – 4x zvolen - 1918, 1920, 1927, 1934
- otec Slovák, matka Němka – národnostně smíšená rodina
- gymnázium v Brně (tam kde bylo to gymnázium je dnes JAMU), studium dokončil ve Vídni
- filosofie ve Vídni a Lipsku – zde se seznámil s Charlotou Garriguovou
- poté zpět do Vídně – politická dráha – vídeňský parlament, univerzitní parlament
- 4 děti (2 dcery) – Herbert zemřel, Jan – podpis vstupu do OSN, nesympatie k Rusku, násilná smrt KGB
- univerzita v Praze – přednášel i v USA
- účastnil se sporu o pravdivost rukopisů
- pobyt v USA, přednáší slovanskou otázku
- do exilu, protirakouský odboj ( s M. Štefánikem a E. Benešem)
- v USA byl až do vyhlášení Československa ( na začátku 1918), prosinec 1918 – zvolen prezidentem
- 1935 – abdikuje ze zdravotních důvodů
- osvíceny prezident, hájil zájmy národa, nábožensky založený
- názory na národ a demokracii, pokud národ prosperuje, musí být demokracie – nutnost vzdělání národa – odkaz na minulost – poučení, vzory - kvalita dána úrovní vzdělání, kultury, prací
- válka – nelze uhýbat, není odpůrce, válka v rámci zachování demokratických principů
- odmítá marxismus a komunismus
- dílo: O SEBEVRAŽDĚ
- sebevraždou se člověk dostává do krize
- odsuzuje ji, krize moderního člověka, nelze vysvětlit proč tak člověk jedná
NOVÁ EVROPA
SVĚTOVÁ REVOLUCE – představy o válce, postavení č. národa
IDEÁLY HUMANITNÍ
- Demokracie
- nejen politika a právo, ale způsob života, náhled, pohled na svět, mezilidské vztahy
- vychází z respektování člověka člověkem, ze vzdělanosti a mravní kvality
Žádné komentáře:
Okomentovat